Článek
Počítá s tím novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ta má také pustit za volant již 17leté řidiče pod dohledem mentora jako spolujezdce a zavést řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče bez ohledu na jejich věk. Také má dovolit v následujících letech zvýšit na vybraných úsecích dálnic maximální rychlost na 150 km/h.
Dva, čtyři, šest bodů
Nynější systém trestných bodů se má zjednodušit z pěti sazeb na tři. Nově tedy bude možné přidělit dva, čtyři nebo šest bodů. Například u řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest trestných bodů místo nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 tisíc Kč místo dnešních 20 tisíc.
Nadále platí hranice 12 bodů pro vybodování. Vybodovaný řidič musí odevzdat průkaz a na dobu jednoho roku pozbude řidičské oprávnění. Nejdříve po půlroce může požádat o prominutí zbytku trestu.
„Dostával jsem otázku, zda snížení ze sedmi bodů na šest není změkčení. Dokládali jsme, že při celkovém počtu 12 bodů tomu tak v praxi nebude. Řidič se stejně při spáchání dvou nejzávažnějších přestupků vyboduje, ale systém bude přehlednější,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Pokud řidič odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 tisíc korun. Dnes je to nejvýše 50 tisíc Kč. Maximální příděl šesti bodů a pokuta 25 tisíc Kč budou vedle alkoholu i za překročení rychlosti o 50, respektive 40 kilometrů v hodině mimo obec a v obci, stejně jako za vjezd na železniční přejezd přes zákaz nebo za jízdu na červenou. U té se pokuta zvýší ve správním řízení pětinásobně na 25 tisíc Kč.
Řidič na Jihlavsku převrátil auto o svodidla. Na místě zemřel
Pokuta na místě se u závažných přestupků zdvojnásobí až na 5500 Kč. Na doporučení legislativní rady vlády novela předpokládá tři pásma. Pro méně závažné přestupky, jako je jízda spolujezdce bez zapnutého pásu, stanovuje na místě postih 1500 až 2000 Kč. Pro středně vážné přestupky typu nedání přednosti v jízdě je to 2500 až 3500 Kč. Pro ty nejzávažnější, jako je jízda na červenou, 4500 až 5500 Kč. Původně ministerstvo navrhovalo zavést pevnou sazbu, např. 5000 korun.
S mentorem za volant o rok dřív
Tresty se mají zmírnit u bagatelních prohřešků, jako je porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo špatné parkování, kde se má snížit horní hranice pokuty na místě z 2000 Kč na maximálně 1500 Kč, respektive domluvu, a body se nezapisují.
Možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let má přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Podle Kupky v Německu a na Slovensku, kde se inspiroval, tento systém snížil vysokou nehodovost mladých řidičů.
Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče-mentora. Pro toho ovšem budou platit povinnosti, za jejichž porušení bude na dopravním úřadě hrozit pokuta až 25 tisíc Kč.
Mladý řidič BMW nepřežil náraz do stromu na Strakonicku
„Za řízení a dodržování pravidel má odpovědnost jen 17letý řidič. Když poruší pravidla a třeba způsobí nehodu, je to jen jeho přestupek. Mentor ale má své povinnosti, zejména být střízlivý, a ty musí dodržovat,“ upřesnil pro Právo mluvčí resortu František Jemelka.
„Kdyby byl mentor pod vlivem, dostane pokutu za tento svůj přestupek. Sedmnáctiletý za něj nepyká. O svůj řidičák by přišel, jen pokud by jel úplně bez mentora,“ dodal.
Chybující začátečník na přezkoušení
Novela zavádí i řidičský průkaz na zkoušku pro začínající řidiče bez ohledu na věk. Pokud takový řidič do dvou let od získání oprávnění spáchá šestibodový přestupek nebo mu bude odebrán řidičský průkaz za závažný přečin, bude muset absolvovat dopravně-psychologickou přednášku a tzv. evaluační jízdu.
Půjde o čtyřhodinovou výuku příčin dopravních nehod a jejich prevence a také o čtyřhodinovou teorii a jízdu v autoškole.
Jak upozornil ředitel Besipu Tomáš Neřold, podle nové právní úpravy bude moci policie zadržet řidičský průkaz i za překročení rychlosti o více než 50 km/h, tak jak to již dnes může udělat například po nehodě s alkoholem v krvi. Cílem je takto potrestat řidiče hned na místě, protože jinak jde věc do správního řízení, které se někdy dlouho vleče.
Podle předběžné statistiky nehodovosti loni při dopravních nehodách v Česku zemřelo 468 lidí a 1691 osob bylo těžce zraněno. Nejčastějším důvodem nehod bývá právě nepřiměřená rychlost.