Hlavní obsah

Vláda schválila modernizaci úseků železnice pomocí PPP projektů

Modernizace železniční trati z Prahy na Letiště Václava Havla a na Kladno nebo úseku Nemanice–Ševětín na trati z Prahy do Českých Budějovic. Vláda ve středu podle premiéra Petra Fialy (ODS) podpořila další PPP projekty, tedy spolupráci veřejného a soukromého sektoru. Chce je využívat i pro další stavby železniční a dálniční dopravní infrastruktury.

Foto: Milan Malíček, Právo

Premiér Petr Fiala

Článek

„Země, ze které se nedá rychle přejet z jednoho konce na druhý, nemůže být konkurenceschopná,“ hájil projekty PPP na tiskové konferenci Fiala. Rozvoj dopravní infrastruktury je podle něj z minulosti zanedbaný.

Ve spolupráci veřejného a soukromého sektoru tak chce pokračovat. „Abychom stavěli dost rychle, musíme kromě prostředků ze státního rozpočtu a maximálního možného využití evropských prostředků spolupracovat se soukromými subjekty,“ zdůraznil premiér.

V současnosti se formou PPP projektu staví úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Vláda už dříve schválila využití této metody i pro připravované úseky dálnice D35, která má být alternativním spojením východu a západu země.

Kupka slibuje: Všichni Češi budou mít blíže k Baltskému moři

Domácí

Ve středu kabinet pověřil ministra dopravy Martina Kupku (ODS), aby pokračoval v přípravě těchto projektů i pro železnici z Prahy na Kladno a poslední nemodernizovaný úsek trati do Českých Budějovic.

„Máme dobrou zkušenost s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás. Chceme prověřit, kde dále bychom tuto formu financování mohli využít. PPP projekty nejsou všespásné, ale zkušenosti i z jiných zemí ukazují, že jako doplňkový nástroj k zajištění výstavby dopravní infrastruktury fungují,“ uvedl Kupka v tiskové zprávě.

Pražský okruh nebo D3

Ministerstvo dopravy by také mělo zpracovat studie proveditelnosti PPP projektů pro severní obchvat Pražského okruhu, středočeské úseky dálnice D3 nebo dosud nezahájené úseky D55.

Studie by se měly týkat i připravovaných vysokorychlostních tratí na Moravě. „Jedná se o první krok k prověření, zdali je pro stát výhodné realizovat tyto dopravní stavby pomocí PPP projektů,“ uvedl Kupka.

Nedávno Kupka řekl, že v příštích deseti letech bude stát potřebovat investovat do rozvoje dopravní infrastruktury, na opravy a údržbu 2,8 bilionu korun. V průměru bude potřeba zajistit pro rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury 182 miliard korun ročně. Podle ministra tak bude nutné zajistit větší vějíř finančních nástrojů. Mimo PPP projekty například úvěry od Evropské investiční banky.

Novinky v silničních pravidlech a bodovém systému Senát schválil

Domácí

Výběr článků

Načítám