Hlavní obsah

Vláda chystá kampaň za 34 milionů, zakázku dostala firma syna exposlance ODS

5:49
5:49

Poslechněte si tento článek

Vláda Petra Fialy (ODS) chystá informační kampaň na propagaci svobody, demokracie a spojeneckých vazeb. Zakázku na více než 34 milionů korun dostala firma spojená se synem exposlance ODS. S kampaní do Sněmovny, ve které vládní koalice Spolu také zdůrazňuje svou zahraniční politiku, podle Úřadu vlády nebude mít nic společného.

Foto: ČTK

Petr Fiala

Článek

Smlouvu uzavřel Úřad vlády se společností Knoworigin, kterou vlastní akciovka Knowlimits. V ní je předsedou představenstva Jan Vidím mladší, syn exposlance ODS Jana Vidíma.

Úřad vlády firmu vybral „na základě rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele“ v dynamickém nákupním systému, což jí umožňuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Knoworigin dostala stejným způsobem v roce 2022 zakázku na kampaň „Deštník proti drahotě“ za 24 milionů korun.

„Dodavatel se touto smlouvou zavazuje objednateli dodat mediální prostor pro potřeby realizace komunikační kampaně s názvem „Nákup mediálního prostoru pro mediální kampaň Česko informuje 2025“,“ uvádí dokument, který byl zveřejněn 30. prosince loňského roku.

FOTO: Děravý deštník proti drahotě a transparenty s Fialou. Lidé protestovali proti vládě

Domácí

Reklama, za kterou chce vláda utratit 34,3 milionu korun včetně DPH, by měla být umístěna ve venkovním prostoru, online a v rádiu, a to od ledna do prosince letošního roku. Pokrývá tedy celé předvolební období do sněmovních voleb, které by se podle prezidenta Petra Pavla měly konat zhruba v polovině září.

Propagace vlastenectví i spojenectví

„V nakoupeném mediálním prostoru budeme zveřejňovat státní témata. Ta je vhodné komunikovat celoročně a bez ohledu na to, zda se jedná o volební rok, či ne. Témat, kterým se chceme věnovat, je více, ale jedná se především o propagaci ústavních hodnot, jako jsou svoboda, demokracie, spravedlnost, soucit a vláda práva, vlastenectví a podpora spojeneckých vazeb,“ sdělila Novinkám tajemnice Odboru strategické komunikace státu na Úřadě vlády Jiřina Nováková.

Vláda podle ní vychází z Ústavy a bezpečnostní strategie z roku 2023, která zdůrazňuje povinnost chránit životní zájmy státu a jeho občanů. „Efektivní a včasná strategická komunikace může naplnění bezpečnostních hrozeb předcházet či zmírňovat jejich následky. Má zásadní význam pro odstrašení protivníka a získávání spojenců. Cílem strategické komunikace je také přispět k porozumění bezpečnostním a dalším veřejným politikám, a posilovat tak důvěru občanů ve stát a veřejné instituce,“ doplnila Nováková.

Kampaň s názvem Česko informuje vedla vláda i loni a v roce 2023. V červenci loňského roku zveřejnila smlouvu na kampaň se společností Lion Communications na 12,8 milionu korun včetně DPH. Předtím v prosinci 2023 uzavřela smlouvu s tou samou společností na 21,9 milionu korun a v červnu 2023 na 21 milionů korun.

Kampaň bude vidět, míní expert

Smlouvu mezi Úřadem vlády a společností Knoworigin pro letošní rok pro Novinky posoudil i marketingový stratég Karel Pluhař. „Vládní kampaň určitě bude viditelná a rozpoznatelná a cílová skupina si jí všimne. Z hlediska rozpočtu a zakoupeného dosahu se bude řadit mezi menší až střední, což vzhledem k jejímu účelu není na překážku. Pro porovnání, největším celoplošným inzerentem je jeden německý řetězec, který v roce 2023 utratil v médiích necelé tři miliardy korun,“ řekl Novinkám.

„Podle rozpočtu a plánování kampaně věřím, že má skutečně za cíl informovat. Na výraznější změnu postojů by byl potřeba mnohonásobně větší rozpočet. Je užitečné, že vláda podobné kampaně zadává. V současném světě, kdy ČR patří mezi země zahrnuté do informační války, považuji vysvětlující kampaně za nezbytné,“ dodal.

Podstatné však podle něj je, aby informační kampaň zůstala apolitická. „A zvedala důvěru v instituce, ne v konkrétní politiky. Aby občané viděli, co užitečného jim stát přinesl,“ uzavřel Pluhař.

Webové stránky ceskoinformuje.cz zatím poskytují sdělení o pomoci lidem zasaženými povodněmi, ale i varování před falešnými slevami v období Vánoc apod.

Kampaň má i svoje účty na sociálních sítích. Na Facebooku byla stránka vytvořená v dubnu 2023, dosud má jen 59 fanoušků a 146 sledujících. Příspěvky stránky, které se věnují například péči o duševní zdraví, očkování nebo dotacím na výměnu starého kotle, mají jen jednotky „lajků“.

Na síti X má účet kampaně 170 sledujících. Dosah jeho příspěvků se pohybuje obvykle okolo několika desítek uživatelů, úspěšnější posty mají i tisícovku zhlédnutí. Na Instagramu příspěvky kampaně odebírá 190 lidí, dosud jich bylo zveřejněno 42.

Politici dali na kampaň do krajů a Senátu 429 milionů. Piráti poslali pozdě účet, Přísaha přesáhla limit

Krajské volby

Výběr článků

Načítám