Hlavní obsah

Vláda chystá kampaň za 34 milionů, zakázku dostala firma syna exposlance ODS

5:49
5:49

Poslechněte si tento článek

Vláda Petra Fialy (ODS) chystá informační kampaň na propagaci svobody, demokracie a spojeneckých vazeb. Zakázku na více než 34 milionů korun dostala firma spojená se synem exposlance ODS. S kampaní do Sněmovny, ve které vládní koalice Spolu také zdůrazňuje svou zahraniční politiku, podle Úřadu vlády nebude mít nic společného.

Foto: ČTK

Petr Fiala

Článek

Smlouvu uzavřel Úřad vlády se společností Knoworigin, kterou vlastní akciovka Knowlimits. V ní je předsedou představenstva Jan Vidím mladší, syn exposlance ODS Jana Vidíma.

Úřad vlády firmu vybral „na základě rozhodnutí zadavatele o výběru dodavatele“ v dynamickém nákupním systému, což jí umožňuje zákon o zadávání veřejných zakázek. Knoworigin dostala stejným způsobem v roce 2022 zakázku na kampaň „Deštník proti drahotě“ za 24 milionů korun.

„Dodavatel se touto smlouvou zavazuje objednateli dodat mediální prostor pro potřeby realizace komunikační kampaně s názvem „Nákup mediálního prostoru pro mediální kampaň Česko informuje 2025“,“ uvádí dokument, který byl zveřejněn 30. prosince loňského roku.

Reklama, za kterou chce vláda utratit 34,3 milionu korun včetně DPH, by měla být umístěna ve venkovním prostoru, online a v rádiu, a to od ledna do prosince letošního roku. Pokrývá tedy celé předvolební období do sněmovních voleb, které by se podle prezidenta Petra Pavla měly konat zhruba v polovině září.

Propagace vlastenectví i spojenectví

„V nakoupeném mediálním prostoru budeme zveřejňovat státní témata. Ta je vhodné komunikovat celoročně a bez ohledu na to, zda se jedná o volební rok, či ne. Témat, kterým se chceme věnovat, je více, ale jedná se především o propagaci ústavních hodnot, jako jsou svoboda, demokracie, spravedlnost, soucit a vláda práva, vlastenectví a podpora spojeneckých vazeb,“ sdělila Novinkám tajemnice Odboru strategické komunikace státu na Úřadě vlády Jiřina Nováková.

Vláda podle ní vychází z Ústavy a bezpečnostní strategie z roku 2023, která zdůrazňuje povinnost chránit životní zájmy státu a jeho občanů. „Efektivní a včasná strategická komunikace může naplnění bezpečnostních hrozeb předcházet či zmírňovat jejich následky. Má zásadní význam pro odstrašení protivníka a získávání spojenců. Cílem strategické komunikace je také přispět k porozumění bezpečnostním a dalším veřejným politikám, a posilovat tak důvěru občanů ve stát a veřejné instituce,“ doplnila Nováková.

Kampaň s názvem Česko informuje vedla vláda i loni a v roce 2023. V červenci loňského roku zveřejnila smlouvu na kampaň se společností Lion Communications na 12,8 milionu korun včetně DPH. Předtím v prosinci 2023 uzavřela smlouvu s tou samou společností na 21,9 milionu korun a v červnu 2023 na 21 milionů korun.

Kampaň bude vidět, míní expert

Smlouvu mezi Úřadem vlády a společností Knoworigin pro letošní rok pro Novinky posoudil i marketingový stratég Karel Pluhař. „Vládní kampaň určitě bude viditelná a rozpoznatelná a cílová skupina si jí všimne. Z hlediska rozpočtu a zakoupeného dosahu se bude řadit mezi menší až střední, což vzhledem k jejímu účelu není na překážku. Pro porovnání, největším celoplošným inzerentem je jeden německý řetězec, který v roce 2023 utratil v médiích necelé tři miliardy korun,“ řekl Novinkám.

„Podle rozpočtu a plánování kampaně věřím, že má skutečně za cíl informovat. Na výraznější změnu postojů by byl potřeba mnohonásobně větší rozpočet. Je užitečné, že vláda podobné kampaně zadává. V současném světě, kdy ČR patří mezi země zahrnuté do informační války, považuji vysvětlující kampaně za nezbytné,“ dodal.

Podstatné však podle něj je, aby informační kampaň zůstala apolitická. „A zvedala důvěru v instituce, ne v konkrétní politiky. Aby občané viděli, co užitečného jim stát přinesl,“ uzavřel Pluhař.

Webové stránky ceskoinformuje.cz zatím poskytují sdělení o pomoci lidem zasaženými povodněmi, ale i varování před falešnými slevami v období Vánoc apod.

Kampaň má i svoje účty na sociálních sítích. Na Facebooku byla stránka vytvořená v dubnu 2023, dosud má jen 59 fanoušků a 146 sledujících. Příspěvky stránky, které se věnují například péči o duševní zdraví, očkování nebo dotacím na výměnu starého kotle, mají jen jednotky „lajků“.

Na síti X má účet kampaně 170 sledujících. Dosah jeho příspěvků se pohybuje obvykle okolo několika desítek uživatelů, úspěšnější posty mají i tisícovku zhlédnutí. Na Instagramu příspěvky kampaně odebírá 190 lidí, dosud jich bylo zveřejněno 42.

Výběr článků

Načítám