Článek
Čepička chce usilovat o to, aby se předmět vrátil do ČR.
"Oba štíty jsou podobně staré, ale autor toho vydraženého je neznámý. Vydražený štít také nebyl tak zdobený a kvalitní jako ten z Konopiště," uvedl historik.
Umělecko-historická hodnota štítu z Konopiště je podle něj nevyčíslitelná. Podobný štít je například v londýnském muzeu královny Viktorie a prince Alberta a v Metropolitním muzeu v New Yorku, jeden exemplář, který také pochází z Konopiště, je ve sbírkách Vojenského historického muzea v Praze.
Na konci války štít někdo (ve Vídni) zřejmě zcizil a dostal se do americké sbírky
Autorem výzdoby štítu je podle Čepičky italský malíř Girolamo da Treviso. Štít má v průměru 61 centimetrů, je kruhový, vyrobený ze dřeva, potažený kůží a na přední straně má zlacenou olejomalbu, která zobrazuje vojenské dobývání města. Na zadní straně jsou výjevy ozbrojených jezdců.
Cesta, kterou se v 20. století dostal z Konopiště až do Muzea umění ve Filadelfii, je složitá. Nacisté za války založili v Praze vojenské muzeum, které mělo za úkol soustředit vojenské, historické památky z území tehdejšího protektorátu. Některé z předmětů, zejména ty z konopišťské, roudnické a opočenské sbírky, ale podle Čepičky skončily ve Vídni. Byly vybrány osobním Hitlerovým zmocněncem pro Hitlerovo připravované muzeum v Linci.

Štít (na nedatovaném snímku), který za druhé světové války uloupili nacisté ze středočeského zámku Konopiště
Po válce se štít dostal do Ameriky. "Na konci války štít někdo (ve Vídni) zřejmě zcizil a dostal se do americké sbírky," uvedl Čepička.
Teď hodlá usilovat o to, aby se předmět vrátil zpět do České republiky. "Byl bych rád, aby se výsledky mého výzkumu ujaly příslušné státní organizace a vrátily nám poklad, který patří do našeho kulturního dědictví," uvedl.