Článek
„Náročnou geologii pod vrchy Homolka a Chlum s abnormálními přítoky vody či tvrdými spility jsme si vyzkoušeli již při ražbě jižního tunelu,“ sdělil Tomáš Kohout, ředitel výstavby ze společnosti Metrostav.
„Nabyté zkušenosti se snažíme uplatňovat i v sousedním tunelu, ale geologické podmínky se i zde nečekaně mění každým metrem, například na spility jsme na rozdíl od prvního tubusu narazili hned od počátku, na mnoha místech jsou v téměř celém profilu,“ dodal Kohout.
Termín: rok 2018
Razicí práce na prvním tunelu začaly u Kyšic v lednu 2015, u Plzně se vrtná souprava vynořila letos v červnu. Technici pak stroj částečně rozebrali, repasovali a přepravili zpět ke kyšickému portálu. Zde 27. září odstartovala ražba druhého tubusu, který je od prvního vzdálený až pětatřicet metrů. „Věřím, že zde budeme hotoví počátkem roku 2018,“ sdělil vedoucí ražby Štefan Ivor. Ve stejném roce by měly tunelem projet první vlaky.
Razicí štít má průměr téměř deset metrů, celý mechanismus, který vyrobila firma Herrenknecht v německém Schwanau, měří 115 metrů a váží osmnáct set tun. Za razicí hlavou rovnou vzniká hotová klenba vytvořená z betonových prstenců širokých dva metry - každý se skládá z osmi čtyřicet centimetrů tlustých segmentů. „Prstence se vyráběly v Dýšině, vzdálené zhruba dva kilometry od staveniště - na jednu tunelovou troubu jich jsou potřeba více než dva tisíce,“ připomněl Vojtěch Kostiha, mluvčí Metrostavu.
d
Stavba je součástí modernizace koridoru Praha - Plzeň - Cheb, konkrétně úseku mezi západočeskou metropolí a městem Rokycany. Trať se díky tunelu, kterým budou moci projíždět soupravy typu pendolino až sto šedesátikilometrovou rychlostí, zkrátí o více než šest kilometrů, cesta se zrychlí o devět minut. Celkové náklady na zmíněný úsek se mají pohybovat kolem čtyř miliard korun.