Článek
Než se stal Wilson testovacím pilotem Lockheedu, sloužil v americkém námořnictvu, kde létal na strojích F/A-18 Hornet v rámci mise Iraqi Freedom, takže mohl obě letadla srovnat. „Kdybych tam šel dnes, vzal bych si F-35, protože umožňuje pokaždé splnit úkol a bezpečně se vrátit domů,“ řekl Wilson Novinkám. Stroj je například vybaven systémem AutoGCAS, který brání tomu, aby narazil do země v případě, že by třeba pilot ztratil orientaci.
V rozhovoru vyzdvihl přednosti stroje: „F-35 je letoun, který je nejvražednější, nejvíce propojený s dalšími systémy a nejlépe schopný přežít na této planetě. Když jsem létal na stíhačce čtvrté generace, byl jsem víc člověkem ovládajícím senzory, musel jsem se dívat na obrazovku radaru a ovládat jej, musel jsem naslouchat hodně komunikaci, abych si v hlavě udělal obrázek o taktické situaci a rozhodoval se. Na F-35 s pokročilými senzory a propojením přes datalink ovládá čidla samo letadlo a já působím jako opravdový taktik. Pilot zde dosahuje taktické úrovně mnohem dříve v kariéře než piloti letadel čtvrté generace. Těm zabere osm až dvanáct let, než této úrovně dosáhnou, zatímco u F-35 jsou to kvůli jejím schopnostem dva až čtyři roky.“
Podle Wilsona je Lightning II i dobrá stíhačka, i když nejde o stroj stavěný pro letecké souboje: „F-35 je velmi dobrý letoun s vysokou manévrovací schopností. Jeho skutečnou silou je schopnost shromažďovat a předávat data. Rychlost je důležitá pro každou stíhačku, a i v této oblasti je F-35 velmi schopná, ale zároveň je optimalizována tak, aby zvládala jakoukoli taktickou situaci ještě před vizuálním kontaktem.“
Jako pilotu námořnictva se mu dostalo jedné velké pocty: „Měl jsem velké štěstí, že jsem byl prvním pilotem, který s F-35C přistál na palubě letadlové lodi. Konstruktéři Lockheed Martinu navrhli stroj tak, že se s ním na palubě snadno přistává, což je důležité, protože můžete strávit více času výcvikem taktiky a méně se obávat přistání na lodi. Fantasticky se ovládá, protože má pokročilý systém řízení a přiblížení k lodi u modelů B a C.“
Zmínil, že i když má stroj vlastnosti stealth, což znamená, že je těžko odhalitelný radary a senzory má pasivní, neomezuje to jeho útočnou sílu. Nemusí nosit zbraně jen v šachtách trupu, ale pokud nejsou vyžadovány vlastnosti stealth, tak i na třech externích závěsnících pod každým křídlem.
Víc než jen letadlo
Gregory Day zdůraznil, že F-35 je více než jen letadlo, že jde o platformu, která je propojená s dalšími systémy, nejen se stroji F-35, ale i se staršími letouny jako F-16 nebo s bezpilotními letadly, a může předávat data i pro zaměřování dělostřeleckých systémů, jako je HIMARS.
Konec gripenů. Vláda chce americké stíhačky F-35
Zdůraznil, že masová výroba, v jejímž rámci bylo dodáno už přes 840 kusů, umožnila snížit cenu. „Jsme pod cenou letadel 4. generace.“ Podle něj cena neporoste, i když stoupá poptávka, protože si F-35 míní opatřit i další země – jako Finsko, Řecko, Švýcarsko nebo Německo. Ročně se vyrobí 156 kusů. „Dodavatelský řetězec je plně zajištěn,“ odpověděl na dotaz Novinek, jestli ho nenarušilo vyřazení Turecka z programu kvůli nákupu systému protivzdušné obrany S-400.
Zmínil, že nízká je nejen cena, ale i náklady na letovou hodinu. „V Norsku, které má F-16 i F-35, mají oba typy stejné náklady na letovou hodinu. U F-35 činí 25 000 dolarů, což je stejné jako u letadel čtvrté generace. Průměrná doba do poruchy je vyšší než požadovaná, u F-35 činí 9,6 letové hodiny (u F-35A, o kterou má zájem ČR pak je to z údajů firmy 11,8 hodiny)
Expert: Nové stíhačky? Česko má větší problém, proti raketám „jsme v háji“
Pilot také Potvrdil také, že letoun je certifikován jako nosič jaderných bomb.
Podle něj se při zavádění F-35 do výzbroje liší především typ výcviku. Kromě úpravy základen zabere přecvičení asi půl roku.