Hlavní obsah

Víc kamionů o víkendech na silnicích nebude, odmítli poslanci

Aktualizováno

Poslanecká sněmovna ve středu odmítla pozměňovací návrh Stanislava Blahy (ODS), který by uvolnil pravidla pro kamiony. Blaha chtěl, aby řidiči kamionů mohli i v době, kdy mají zákaz vyrazit na silnici, po vykládce dojet do místa bydliště nebo sídla přepravce. Proti se postavili i koaliční poslanci, kteří argumentovali zhoršením provozu.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Proti pozměňovacímu návrhu se postavilo 111 z celkem 173 přítomných poslanců napříč politickým spektrem. Pro hlasovalo 28 zákonodárců, většinou z ODS. Zdrželo se jich 34.

„Návrh mířil na dojezdy českých řidičů na českém území. Nezkomplikovalo by to provoz na českých dálnicích. Nebylo to opatření nastaveno tak, jak zaznívalo v diskusích, tedy že by mělo zkomplikovat život řidičům,“ uvedl pro Novinky ministr dopravy Martin Kupka.

Přiznal současně, že se ODS nepodařilo sehnat ve Sněmovně pro změnu dostatečnou podporu. „Budeme se bavit dál, jak podmínky upravovat tak, aby to neznamenalo komplikaci pro řidiče, ale bylo možné zajistit s ohledem na provoz kamionů větší bezpečnost,“ doplnil.

Zhoršíme provoz a naštveme lidi. Poslanci se neshodnou na rozvolnění pravidel pro kamiony

Domácí

Podobně také dříve Blaha uvedl, že návrh směřuje ke zlepšení pracovních podmínek řidičů nákladních vozidel.

Kritici poukazovali na to, že omezení na dojezd s nákladem a do firmy či domů by se zneužívalo a těžko by se řešilo, kam řidič má opravdu namířeno a kdy jeho cesta spadá do výjimek.

V současnosti nemohou kamiony na dálnice a silnice I. třídy v neděli a o svátcích od 13 do 22 hodin. Během letních prázdnin se zákaz rozšiřuje i na páteční odpoledne a sobotní dopoledne.

To chtěl Blaha změnit, když navrhoval rozšířit výjimky pro řidiče kamionů, tak aby v době zákazu jízdy, konkrétně v neděli odpoledne a o prázdninách a svátcích v pátek a sobotu, mohli provést vykládku zboží na území České republiky a následně pak bez nákladu dojet do místa bydliště řidiče nebo sídla či provozovny dopravce.

Neměnit, shodují se zástupci koalice i opozice

„Je to další z výjimek už tak složitého systému. Tak, jak je to nastavené, je to rozumný a správně vyvážený kompromis. Navíc ne dramaticky, ale v nějakých procentech se doprava zahustí. V neděli odpoledne se řidiči vrací z víkendů, a kamiony by jim mohly překážet. Naštveme tím poměrně velké množství řidičů, navíc bude více nebezpečný provoz,“ komentoval pro Novinky při druhém čtení postoj hnutí ANO poslanec a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník.

Podobně hovořil například také poslanec vládního hnutí STAN a předseda podvýboru pro dopravu Ondřej Lochman. „Nevidím to jako dobré řešení. Ostatní státy mají regulaci přísnější, a my bychom ji naopak ještě změkčili? To mi nepřijde vhodné. Obávám se, že ve finále to může o něco více zhustit dopravu, a více náklaďáků o víkendech nechci,“ uvedl Lochman.

Proti se stavěl také Svaz měst a obcí, podle kterého by se zhoršily podmínky zejména v menších, tranzitních obcích.

Praha rozšíří zákaz vjezdu pro kamiony nad 12 tun

Domácí

Výběr článků

Načítám