Článek
O tradiční zářijový adaptační kurz přišli letošní šesťáci ze základní školy v Třešti na Jihlavsku. Oblíbené akce se pravidelně účastní přes 95 procent dětí ze tří tříd: s novými spolužáky a učiteli se seznamují děti přicházející z okolních vesnických malotřídek.
„Na týdenní kurz do kempu v Řásné jezdí naprostá většina ročníku, průměrně 80 dětí. Poprvé od jeho zavedení jsme ho nedělali, aby se třídní kolektivy nemísily,“ popsal Právu ředitel školy Václav Trnka s tím, že kvůli velkému otazníku nad vývojem situace už škola zrušila i pravidelný lednový lyžařský kurz v Krkonoších.
„Co bude, to nikdo neodhadne ani na tři dny, natož na tři měsíce. Odhlašovat takový kurz na poslední chvíli s sebou nese riziko vysokých storno poplatků. Takže jsme se raději rozhodli to zrušit hned,“ shrnul ředitel školy.
V Moravskoslezském kraji se každá škola jiným způsobem vyrovnává s probíhající epidemií. Na 20 školách se již objevila nákaza a pedagogové a žáci skončili v karanténě. Některé školy proto preventivně zrušily adaptační kurzy pro první ročníky nebo například různé kurzy a kroužky.
Asistenti pedagoga by se měli využívat méně, plánuje MŠMT
Například na Střední škole elektrotechnické v Ostravě Na Jízdárně se prváci na adaptační kurz nedostali. „No, bylo mi to líto, samozřejmě. Těšil jsem se, že se poznáme i jinak než ve škole. A třeba u kamaráda ve škole na adaptační kurz do Beskyd na dva dny jeli. Všude je to jinak,“ svěřil se Právu jeden ze studentů.
V mnoha školách v tomto kraji zrušili i jazykové pobyty studentů v Německu, Anglii či Francii.
Kroužky běží
Žádné kroužky, které mají jednotlivá oddělení družiny, nerušila děčínská Základní škola Na Pěšině. Děti v kroužcích totiž bývají ze stejných tříd jako v družině, takže se mezi sebou nemíchají.
„Nechali jsme i kroužek plavání, bazény fungují normálně dál, tak nevidíme důvod, proč bychom měli děti o tuto aktivitu připravit,“ řekl Právu ředitel školy Michal Slavík. Škola nyní, stejně jako spousta dalších, řeší lyžařský výcvik, o který také nechce děti připravit.
V základní škole Pouchov v Hradci Králové zatím žádné kroužky neruší. „Kroužky, které máme v rámci školy, například dramatický nebo keramiku, normálně poběží. Začínají 1. října. Necháváme i externí firmy, aby tu dětem nechaly své nabídky,“ řekl Právu ředitel školy Jiří Otčenášek. Přiznal ale, že zatímco v minulých letech se rodiče pídili po nabídce kroužků už na konci školního roku, letos tomu tak nebylo.
„Co se týče škol v přírodě, tak na ty je zatím brzy. Ale je pravda, že tradičně na podzim jezdí na školu v přírodě šesťáci. Tak tento kurz se letos nekoná. A také jsem učitelům dal nezávazný pokyn, aby zatím nic neobjednávali a zejména neplatili zálohy, protože nikdo neví, jak se situace vyvine, a nemuseli bychom peníze dostat zpět,“ dodal Otčenášek.
Prvňáků je méně, na vysokých školách přibývají cizinci
Za dodržování hygienických předpisů je podle něho možné účastnit se i jiných školních akcí. „Například nyní byli deváťáci na exkurzi ve střední škole technického zaměření. Samozřejmě ale je to i na rozhodnutí rodičů. Pokud nebudou souhlasit, děti se podobných akcí nezúčastní.
Školy v přírodě nejsou ve středních Čechách zcela zatracované, ale jsou spíše výjimečné. V Mladé Boleslavi například už v minulém týdnu jedna třída tamní 4. základní školy TGM školu v přírodě absolvovala.
„Snad to dobře dopadne“
„Trochu jsem se divila, že se do toho paní učitelka pouští, ale jeli. Tak snad to dobře dopadne. Asi je to věc náhody, jestli se člověk covidem nakazí tady nebo někde jinde,“ svěřila se jedna z maminek.
Úplně odbourané jsou však školy v přírodě a výlety v kladenské škole v Ukrajinské ulici. „Mimoškolní hromadné akce jsme omezili zcela. Výlety a školy v přírodě teď vůbec neplánujeme,“ připustila ředitelka školy Blanka Chvojková.
Třináctý ročník Logické olympiády odsoutěží nadšenci u svých počítačů
V malotřídce v Meclově na Domažlicku zatím panuje ohledně kroužků i školy v přírodě nejistota. Podle ředitelky Martiny Hrubé kroužek němčiny plánují, ale zatím nevědí, kolik se jim přihlásí dětí.
„Když ještě nebyla žádná opatření, jako jsou teď, tak jsme avizovali, že kroužek budeme dělat. Nyní řešíme, jak to udělat technicky, aby se děti z různých tříd na kroužku nepotkávaly,“ řekla. V tom má ale její ZŠ výhodu, v samostatných třídách se totiž učí jen žáci prvních, druhých a pátých ročníků, třetí a čtvrtý jsou spojené v jedné třídě.