Hlavní obsah

Většina krajů nechce mýto na jedničkách

Právo, Jiří Novotný

Mýtné se má v Česku od 1. ledna 2020 rozšířit o 870 kilometrů silnic první třídy. Zda na nich však bude skutečně možné zavést i nulové sazby mýtného, jak loni v říjnu navrhl nyní odstupující ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), ještě schváleno není.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Kamion projíždí pod jednou z mýtných bran instalovaných na části Pražského okruhu.

Článek

Na nulovém mýtném přitom nadále trvá většina krajů, měst a obcí, jimiž tyto silnice procházejí.

Podle předsedkyně Asociace krajů Jany Mračkové Vildumetzové by kraje a obce chtěly zpoplatnit pouze 117 kilometrů jedniček a na dalších 753 kilometrech by měl být průjezd kamionů zdarma. Obávají se totiž, že dopravci se budou snažit úsekům, kde se platí, vyhnout a budou je objíždět po silnicích druhých a třetích tříd.

„Tím by se na okreskách mohla zhoršit bezpečnost provozu a životní prostředí ve městech a obcích. Nadměrná doprava těžkých nákladních aut by navíc mohla silnice nižších tříd i poškodit,“ řekla ČTK Mračková Vildumetzová.

Konkrétně by kraje souhlasily se zpoplatněním silnic první třídy mezi Mirošovicemi a Meznem na silnici I/3, i v úsecích Praha–Jíloviště na I/4, Turnov–Jičín na I/35, Hradec Králové–Jičín na I/37 a na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví.

Podle memoranda, které loni 9. října podepsali Ťok, Mračková Vildumetzová a předseda Svazu měst a obcí František Lukl, si samy kraje a města měly vybrat úseky, kde mýtné pro kamiony bude přínosné ekonomicky i jako nástroj regulace dopravy. To také nyní učinily.

Na otázku Práva, jestli tedy jejich požadavky budou při rozšiřování mýtného respektovány, odpověděl Ťok: „Ministerstvo dopravy tak jako každý rok bude dělat vyhlášku, ve které se stanoví rozsah zpoplatnění. Ta se začne připravovat někdy v polovině roku a musí být hotova do prosince.“

„V rámci připomínkového řízení k této vyhlášce bude mít každý kraj, který se zpoplatnění obává, možnost to vysvětlit a požádat, jestli by na jeho silnicích první třídy nemohlo být nulové mýtné,“ dodal.

Vyhláška už bude věcí nového ministra

Vyhlášku už ovšem nebude vládě předkládat ke schválení Ťok, ale nový ministr dopravy, jímž se má od 30. dubna stát Vladimír Kremlík.

„Na MD je silničněsprávní úřad, kde sedí odborníci a žádosti krajů a měst posoudí. Bude pak na novém ministrovi, aby tento požadavek přenesl na vládu. Rozhodně by se mělo krajům vyjít vstříc,“ zdůraznil Ťok.

Provozovatelem nového satelitního mýtného systému, který vystřídá ten dosavadní mikrovlnný s branami, bude konsorcium firem CzechToll a SkyToll. To v současné době nový systém už intenzivně buduje.

Na dotaz, zda se ještě může něco na rozšíření mýtného o 900 km jedniček změnit, Ťok odpověděl: „To, co se v tendru na mýto vysoutěžilo, je svaté. Konsorcium musí mýtným obsáhnout všechny metry dálnic a silnic první třídy definované ve smlouvě.“

Anketa

Je podle vás správné, že kamiony budou muset platit mýto na silnicích I. třídy?
Ano
85,7 %
Ne
14,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 7 čtenářů.

Související články

Ťok: Do politiky už nechci, pět let stačilo

Nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) končí na vlastní žádost. Unavila ho neustávající kritika za kolapsy dálnice D1 a otrávily tlaky okolo tendru...

Kapsch podal další žalobu kvůli mýtu

Společnost Kapsch podala u Krajského soudu v Brně další žalobu na antimonopolní úřad kvůli jeho rozhodování kolem mýtného tendru. V pondělí to uvedl mluvčí...

Výběr článků

Načítám