Hlavní obsah

Venku si nepokecají. Hluk z mosteckého autodromu otravuje lidem život

Dlouhých devět let bojují obyvatelé mostecké části Souš proti hluku pocházejícímu z nedalekého autodromu. V sezóně čelí téměř denně často nesnesitelnému randálu, který opakovaně překračuje limity hluku, znepříjemňuje jim život a ničí zdraví. Opětovné stížnosti se zatím míjejí účinkem.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Na autodromu se během roku koná několik závodů

Článek

„Na problém poukazujeme od roku 2015, ale nikdo nás nebere vážně. Nechceme úplně zrušit provoz na autodromu. Je nám jedno, kdo tam jezdí, ale ať vždy dodržují zákonné limity hluku. Pravdou je, že komerční jízdy jsou nejhlučnější, okruh si může pronajmout v podstatě kdokoliv. Jde většinou o zahraniční klienty, kteří se přijedou vyblbnout na dráhu, a my to odnášíme,“ řekl Novinkám Ivan Dlouhý předseda spolku Zdraví pro Most, který zastupuje zájmy obyvatel Souše.

„Venku před barákem si se sousedy nepokecáme, takový rámus sem doléhá,“ zdůraznil. Hluk neobtěžuje podle něj jen nejbližší okolí. „Stěžují si lékaři z nemocnice i z hospice, které jsou vzdáleny stovky metrů,“ připomněl.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Ivan Dlouhý stojí před branami mosteckého autodromu

Obyvatelé čtvrti si na hluk z autodromu opakovaně stěžují u vedení města, při jednáních zastupitelstva i na krajské hygienické stanici (KHS). Hluk v okolí autodromu pravidelně měří magistrát. Z výsledků zveřejněných na webu města vyplývá, že limit 50 decibelů je pravidelně překračován.

Autodrom tak podle kritiků opakovaně porušuje městskou vyhlášku, která měla za cíl omezit provoz v areálu autodromu ve vybrané dny a ve večerních hodinách. Magistrát mu proto udělil několik pokut.

Pokuty nezabírají

Vedení autodromu tvrdí, že se vyhláška na areál nevztahuje. „Předmětem regulace není provoz na pozemních komunikacích – a komunikace v areálu jsou účelovými pozemními komunikacemi. Okruh je využíván pouze k tomu, k čemu byl řádně zkolaudován,“ řekl Novinkám mluvčí autodromu Radek Laube. Podle Dlouhého je ale vyhláška platná. „Kasační soud v Brně potvrdil její platnost a správnost,“ připomněl.

Autodrom podle Laubeho zavedl a kontroluje hlukový limit, který musí splňovat všechna vozidla pohybující se na dráze. „Zakázali jsme driftování a s tím spojené závody, zavedli jsme povinné používání tlumivek výfuků,“ vyjmenoval mluvčí opatření.

Foto: Autodrom Most, Bez zdroje

Na autodromu se během roku koná několik závodů

Krajská hygienická stanice dostala od roku 2015 patnáct podnětů na hluk z autodromu. „Ve třinácti případech bylo provedeno měření za účelem zjištění možného porušování hygienických limitů hluku. Pravomocně byla ukončena dvě řízení, přičemž v jednom byla uložená pokuta zaplacena, druhé řízení bylo z důvodu změny zákona zastaveno,“ řekl Novinkám Roman Šťastný z KHS a doplnil, že aktuálně vede úřad s autodromem dvě přestupková řízení v souvislosti s překročením limitů hluku.

Šťastný navíc upozornil, že podle legislativy nelze výsledky z kontinuálního měření přístroje, který pořídil mostecký magistrát, považovat za validní, protože přístroj měří veškeré hlukové události v jeho blízkosti. Kromě hluku z autodromu zaznamenává tedy i rámus ze silnice, průlety letadel, štěkot psů a podobně..

Lidé ze Souše se na podzim jako na autoritu obrátili s žádostí o pomoc na ministerstvo zdravotnictví. Resort jim však v boji nepomůže. Problematika je podle něj v přímé kompetenci KHS.

„Ministerstvo zdravotnictví je sice vůči KHS nadřízeným orgánem, není však v jeho kompetenci zasahovat do probíhajících řízení mezi KHS a provozovatelem nadlimitního hluku,“ řekl Novinkám mluvčí ministerstva Ondřej Jakob.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Ivan Dlouhý stojí v ulici v mostecké části Souš, kde bydlí a kde ho téměř denně otravuje hluk z nedalekého autodromu

Zástupci autodromu a spolku se před časem sešli na magistrátu, aby napjaté vztahy urovnali. „Naše snaha o dohodu byla odmítnuta nereálným návrhem ze strany sousedů areálu,“ zmínil Laube.

Podle Dlouhého ale autodrom nepřišel s jediným návrhem, který by hluk zmírnil – a život obyvatel Souše by se tak stal snesitelnějším. Spor mezi oběma tábory tak pokračuje.

Autodrom byl vybudován na místě bývalého hnědouhelného dolu v letech 1978 až 1983. Provoz na okruhu ovlivňuje sezona. Intenzivní je v letních měsících, v zimě je podle Laubeho dráha zhruba z 60 procent bez provozu.

Foto: Karel Otcovský, Novinky

Hluk z autodromu téměř denně otravuje životy lidem v mostecké části Souš

Generátory Jaromíra Soukupa. Nouzový režim jeho televize brnká sousedům na nervy

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám