Článek
Den otevřených dveří na stavbě opravdu táhl. „Všichni Budějčáci jsou rádi, že se dálnice konečně dostavuje. Máme kousek od Budějovic chatu, a je to nádherný. Myslím, že něco podobného zažije člověk jednou za život. Jsem rád, že se staví i směrem do Rakouska,“ pochvaloval si Jaroslav Sochor.
D3 byla přidána do dálniční sítě bývalého Československa už v roce 1987, má spojovat Prahu, Tábor, České Budějovice až k hranicím s Rakouskem a stavba postupovala během let opravdu hlemýždím tempem.
„Je to významný příspěvek k tomu, aby se splatil dluh v infrastruktuře tady v jižních Čechách. Teď už vidíme do slova a do písmene světlo na konci tunelu. Před letošními vánočními svátky se tady bude opravdu jezdit a zároveň se otevře 28 kilometrů dálnice tady na jihu Čech,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Tunel se při změně technologie stavby prodražil podle ministra o stovky milionů korun. Přesnou částku zatím neuvedl.
Dálnice D3 by měla být hotová až k rakouským hranicím dokonce roku 2027. Středočeská pak dokonce roku 2031. „Intenzivně na tom pracujeme. V tuhle chvíli získáváme územní rozhodnutí, na to hned navazují další práce. Chystáme výkupy pozemků. Důležité jsou také průzkumné štoly, které se budují v blízkosti překlenutí Sázavy,“ vyjmenovával kroky ve středočeské části Kupka.
Středočeská D3 se má stavět za tři roky. V plánu je už čtvrt století
Původně měla být část nově dostavěné dálnice zpoplatněna, hejtman Martin Kuba (ODS) se však dohodl s ministerstvem na tom, že první rok bude zdarma. „V této chvíli jako Budějčák mám radost, že se ta stavba konečně otevře. Máme na jihu Čech rozestavěné všechny úseky a doufám, že předáme klepací kladívko do středních Čech,“ uvedl hejtman.