Článek
„Co byste si vybrali radši: garsonku, nebo dvě parkovací místa? Člověk si to možná běžně neuvědomí, když nemá přímé srovnání, ale 25 m² velká garsonka zabírá přesně tolik prostoru jako standardní parkovací stání pro dvě auta,“ zeptal se svých sledujících na sociálních sítích náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„Je to důležitá souvislost pro klíčovou otázku, jak nejlépe využívat omezený městský prostor a jakou má takový prostor vlastně hodnotu,“ rozumoval dále. „Pokud se bavíme o parkování, je potřeba mít na paměti, že objektivně zabírá opravdu velké množství prostoru. A že tento prostor je mimořádně cenný,“ dodal.
U sebe však magistrát s omezením počtu vozů nezačal. „Počet automobilů ve vozovém parku magistrátu k březnu 2024 je 51 vozidel, z toho tři vozidla jsou připravena k vyřazení, reálný počet je tak 48 vozů,“ sdělil Novinkám a Právu mediální asistent Tadeáš Provazník.
V Praze je aut skoro jako obyvatel
Na konci roku 2017 bylo podle něj ve vozovém parku 49 vozidel, v závěru roku 2021 pak 44 vozidel.
„Pro Radu Prahy slouží celkem devět vozidel, ředitel magistrátu má vyčleněno jedno vozidlo, odbory a zaměstnanci pak mají k výkonu pracovní činnosti celkem devatenáct vozidel,“ dodal Provazník.
Zbývajících 19 automobilů pak slouží pro potřeby magistrátu, rozvoz pošty, zásobování, pracovní agendu nebo jako náhradní vozidla. Z celkového počtu je jeden vůz elektro a sedm hybridů.
Hřib i Scheinherr by počty rádi snížili
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) by prý určitě podpořil snížení počtu automobilů na úřadě. Zdůraznil, že o tom jako náměstek primátora nerozhoduje, věc má v kompetenci ředitel magistrátu, který není jeho podřízeným.
„Ostatně ještě jako primátor jsem snížil počet svých řidičů i aut z tradičních dvou na pouze jednoho. Další tři radní za Piráty pak vyhrazený služební vůz odmítli zcela, takže v případě potřeby sdílíme ten jediný, který mi magistrát přidělil,“ napsal.
„Tento vůz také někdy využívá magistrát i k dalším účelům osobní či kurýrní přepravy. Ani já totiž ten vůz neužívám nepřetržitě, protože například do práce jezdím prakticky každý den metrem,“ dodal.
Bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě), který ve funkci seděl od roku 2018 do loňska, zvětšování vozového parku nechápe. „Když jsme byli v koalici, využívali jsme pro čtyři radní dvě auta místo čtyř. Na radnici jsem se snažil pokud možno jezdit tramvají nebo na kole. Věřím, že by radní měli jít Pražanům příkladem,“ uvedl.
Připomněl, že za jeho éry magistrát také zrušil „papalášské parkoviště“ před budovou Nové radnice.
Vedení města se počty automobilů v Praze snaží snížit různými cestami. Loni se rozhořel spor o zákaz vjezdu automobilů do centra v nočních hodinách, jednat se začalo i o poplatcích za průjezd centrem. Hřib zase nastiňuje myšlenku na možné zdražování parkovacích míst.