Článek
Podnět k přezkoumání výzkumné zprávy s názvem Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách podal na státní zastupitelství vedoucí odboru školství a evropských fondů radnice Prahy 9 a někdejší ředitel odboru speciálního školství ministerstva školství Martin Odehnal.
Jeho podání dostala na stůl státní zástupkyně Zdeňka Galková, která materiál Amnesty International označila za pseudovýzkumnou zprávu.
„Lze přisvědčit tvrzení, že zpráva evidentně obsahuje nepravdivé, překroucené a dehonestující informace, které jsou předkládány jako objektivně zjištěná fakta,“ napsala státní zástupkyně.
„Může jít toliko o neopodstatněnou, neoprávněnou a neomalenou kritiku činnosti státních institucí a jejich zaměstnanců, potažmo nespravedlivé ‚nálepkování‘ občanů České republiky, kteří nepatří do komunity Romů,“ dodala státní zástupkyně Galková. Podle ní však takové jednání nelze hodnotit jako trestný čin.
Šéf AI mluví o rasismu
„Rozšířená segregace romských dětí je příklad systematického předsudečného jednání. Školy jim dávají poznat, co je diskriminace, už ve velmi raném věku. Nazývejme věci pravými jmény: je to rasismus, čistý a jednoduchý,“ řekl loni při vydání zprávy generální tajemník AI Salil Shetty.
Zpráva cituje například patnáctiletého romského chlapce Andreje, který v praktické škole skončil prý v páté třídě. „Dělají tu z nás idioty. Je to opravdu jednoduché. Učí nás pomaleji a nemyslím si, že se odtud můžu dostat na dobrou střední školu,“ stěžoval si lidem z AI.
Další romský chlapec z Děčína se svěřil, že ho spolužáci šikanují. „Různě mi nadávají, protože jsem Rom. Učitelka to neřeší, a když jí o tom řeknu, tak mě obviňuje z toho, že jsem si začal. Chová se k nám odlišně,“ zapsali výzkumníci AI.
Do zprávy pak napsali, že k řešení rozsahu a systematické povahy diskriminace Romů v České republice je potřeba důkladná reforma systému základního vzdělání. To se nyní chystá v podobě inkluze.
Využít právo na vzdělání
„Řešením není děti, které se potýkají ve škole s problémy, oddělit na základě etnického principu, ale najít způsob, jak podporovat všechny děti inkluzivním způsobem. Aby mohly stejně využít svoje právo na vzdělání. To není ‚luxus‘, ale zákonný požadavek a morální povinnost,“ okomentoval závěry AI Shetty.
Postup AI ve svém podání Dohnal kritizoval. „Namísto získávání a nestranného vyhodnocování všech relevantních dat byly evidentně shromažďovány výhradně takové informace, které měly potvrdit předem stanovené závěry ohledně pokračující systematické diskriminace Romů v českých školách,“ psal.
Upozornil, že srovnatelnou menšinu jako Romové představují Vietnamci, jejichž děti ale patří ke stabilně nejlepším, ačkoli na rozdíl od Romů nedostávají žádnou pomoc. „V základních školách praktických je naopak téměř nenajdeme,“ konstatoval Odehnal.
Proti takovému posouzení se AI ohradila. „Práce AI se už přes 50 let zakládá na relevantním a spolehlivém výzkumu v oblasti lidských práv, který má svá jasná pravidla. Zmiňovaný výzkum probíhal na několika školách, mapuje školní i mimoškolní prostředí, práci vlády nebo neziskových organizací. Jeho cílem je upozornit Českou republiku na mezery, které má v zajištění rovného přístupu ke vzdělávání, a snaží se dlouhodobě přispět k odstranění systémové diskriminace,“ řekla mluvčí organizace Martina Pařízková.