Článek
„Na tomto projektu spolupracujeme s Geirem Ø. Olsenem z Norwegian Snow Consulting, který přišel s touto technologií uchovávání sněhu přes léto. Jde o speciální textilii, která se používá na zakrývání ledovců. Je založena na tom, že se stanoví určitý objem sněhu, který je potřeba uchovat. Na základě toho se stanoví, kolik textilie se použije a v jakém rozsahu,“ vysvětlil Novinkám Michal Ritter ze společnosti Snow Support.
V praxi se tedy na konci sezony shrne sníh ze sjezdovky na jednu hromadu a následně se pod odborným dohledem zakryje zmiňovanou textilií. Jak dodává Ritter, tak samozřejmě dochází k nějakým únikům, tedy přes léto se neuchová veškerý sníh.
„Je potřeba zakrytou hromadu sněhu sledovat. Plachta musí dobře držet a nejdůležitější jsou data, se kterými následně pracujeme dále,“ upřesnil.
Letos by ke konci sezony chtěli zahrabat sníh hned na dvě hromady. „V tom vidíme budoucnost, protože ušetříme dost peněz,“ vysvětlil ředitel Skiareálu Monínec Jaroslav Krejčí. „Ideální by bylo uskladnit 14 tisíc kubíků, aby nám zůstalo 8 tisíc. To je ideální na těch 600 metrů ve výšce 30 centimetrů v horní části sjezdovky,“ dodal.
Další pojistkou bílé sjezdovky je technologie nazvaná „Snow factory“. „To jsou takové ledové šupiny, které mají jádro minus pět stupňů. Když si na něj sáhnete, tak z něj žádná voda nevyteče,“ vysvětlil Krejčí.
S výrobou tohoto sněhu začali již v druhé půlce října. Zároveň ale chtějí používat zařízení co nejméně, a to zejména kvůli jeho energetické náročnosti.
„Máme v rolbách měření výšky sněhu, takže víme, kde je méně sněhu, a tam si dosněžíme. Tím ten svah udržíme, to už máme vyzkoušené,“ dodal Krejčí.
Díky dvěma popsaným technologiím odstartovali lyžařskou sezonu již v půlce listopadu. Tedy jen v horní části. Dolní polovinu sjezdovky spustili až tento týden. To umožnila třetí využívaná technologie, klasické umělé zasněžování, a také nízké teploty.
Lyžař pak podle ředitele skiareálu nepozná, že sníh vznikl kombinací umělé výroby a uchování. „Krom nějakých rejpalů, kteří mají vždy problém s technickým zasněžováním, tak to není znát. Ten sníh je opravdu suchý a tím, že do něj pustíme čerstvý sníh nebo do toho zaprší, tak se z něj stane krásný sníh, který je homologovaný jako sníh na světové závody,“ uzavřel Krejčí.