Článek
Pracovnice Amnesty International navštívila školní inspekci se zjištěním, že jedna z ostravských základních škol má svůj vzdělávací program nastaven tak, že neodpovídá rámcovému programu pro základní vzdělávání. V praxi by to znamenalo, že by děti ani neměly šanci na ní získat znalosti srovnatelné s jinými základními školami. Šetření školní inspekce to však podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala nepotvrdilo.
Chládkovi vadí, že se to vedení Amnesty International nedozvědělo. „Ta pracovnice přesto neinformovala o tom, co zjistila na inspekci. Měli informace, bylo jim to vyvráceno a nepoužili to,” uvedl. Chce o tom informovat generálního tajemníka Amnesty International a zvažuje další kroky, například stížnost.
AI čtvrtek informovala, že diskriminace Romů v českém vzdělávacím systému přetrvává. Vedle nepřiměřeně vysokého podílu romských žáků na základních školách praktických se podle zprávy Romové potýkají s diskriminací také v hlavním vzdělávacím proudu. Vznikají segregované romské školy, na kvalitnějších školách bývají Romové šikanováni, uvedla. [celá zpráva]
Chládek: Pro některé organizace je diskriminace byznys
Proti závěrům zprávy renomované mezinárodní organizace na ochranu lidských práv se Chládek znovu důrazně ohradil. Český vzdělávací systém podle něj není nastaven tak, aby diskriminoval. Případy porušování práv na rovný přístup ke vzdělání považuje za selhání jednotlivců a vyzval postižené k podání stížnosti k České školní inspekci, která na základě podnětu záležitost prošetří.
Současná vláda se podle ministra snaží o začlenění sociálně znevýhodněných dětí včetně Romů do běžných škol. Chládek připomněl, že podle redukovaných osnov pro mentálně postižené žáky se učí čím dál méně Romů. Evropská unie podle něj uznává posun, který Česko v této oblasti učinilo. A právě to prý může někomu vadit.
„Myslím, že některé organizace se vyloženě živí na tom, že je někdo někde diskriminován, a udělaly si z toho byznys. Vadí jim, že se to posouvá dopředu," řekl.
Zpráva, kterou Amnesty International zveřejnila ve čtvrtek, byla založena na kvalitativním průzkumu v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě a Děčíně. Výzkumníci hovořili nejen s desítkami romských dětí a jejich rodičů, ale také s řediteli a učiteli. Vedle nadměrného zařazování romských dětí do praktických škol podle zprávy diskriminace spočívá také ve vzniku „romských" škol a časté šikaně romských dětí na renomovanějších ZŠ, kde jsou ve výrazné menšině. Legislativní opatření se podle zprávy nedaří přenést do praxe.