Článek
„Z jednání pracovní skupiny vyplývá posílení pravomocí města,“ řekl bez dalších podrobností na dotaz Novinek člen skupiny a předseda zastupitelského klubu Spolu Tomáš Portlík, který dodal, že varianta vystoupení ze společného projektu, jak požadoval Hřib, je dle něj už u ledu.
Mírně optimistický je z výsledků zhruba půlročního fungování skupiny i zástupce investora, ředitel Karlín Group Jan Ludvík. „Jsme mírně optimističtí. Výsledkem jednání s pracovní skupinou je, pokud vím, návrh konkrétních úprav smluvní dokumentace, který byl před koncem roku rozeslán zástupcům HMP. To odpovídá předchozí dohodě o dalším postupu s pracovní skupinou,“ přiblížil aktuální situaci Ludvík. Doufá tedy, že se příprava projektu v příštích měsících rozběhne.
Podle informací redakce z magistrátu město požadovalo v rámci společného podniku primárně tři věci. Aby přístupy do metra zůstaly ve vlastnictví metropole. Vyřešit by se to mohlo tzv. služebností, což je obdoba věcného břemene, tedy DPP dostane vymahatelná práva k přístupu do metra. Dalším zásadním požadavkem na změnu akcionářské smlouvy bylo to, že postavení DPP ve společném podniku má garantovat vynucení splnění hlavních cílů projektu. Důležitým požadavkem je také úprava odhadu ceny, do které se má počítat i inflace nebo například to, že když se změní podmínky úrokových sazeb na trhu, tak aby se nemohl navyšovat základní podíl.
Koalice i opozice jdou v projektu Nových Holešovic proti Hřibovi
Společný podnik Nové Holešovice vznikl v roce 2021, kdy jej DPP spolu s firmou Karlín Group založil. Později se do něj připojila i CPI Property Group, která vlastní pozemky v okolí stanice metra. Cílem podniku je rekonstrukce stanice metra C Nádraží Holešovice a rozvoj okolí.
Dozorčí rada DPP v lednu loňského roku schválila prodej svých pozemků podniku za nejméně 173 milionů korun. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), který v době zakládání společného podniku byl primátorem a v lednu hlasoval v dozorčí radě kladně, ale v polovině roku otočil a dvakrát se neúspěšně pokusil navrhnout vystoupení z podniku, přičemž argumentoval korupční kauzou Dozimetr, jež se DPP týká. Žádné propojení projektu s touto kauzou se doposud neprokázalo.
Hrozba miliardové žaloby
Od té doby byl projekt fakticky zamrzlý a developeři hrozí Praze miliardovou žalobou. Pomocí soudního řízení na tzv. nahrazení projevu vůle chtějí dosáhnout uzavření smluv vyplývajících z akcionářské dohody a toho, aby DPP splnil svou povinnost.
Řízení ale developeři v srpnu nechali pozastavit, aby dali Praze prostor k dohodě. Podle Ludvíka ale termín pro pozastavení má uplynout na konci ledna, tedy do té doby by mělo být jasno, jak se bude dál projekt vyvíjet. Celkem se hraje potenciálně o minimálně 1,2 miliardy korun za „zmařené náklady“ či náhradu ušlého zisku. Vedle toho je dána všanc dobrá reputace města jakožto spolehlivého partnera.
Podle člena pracovní skupiny a předsedy zastupitelského klubu Pirátů Viktora Mahrika ale k zásadnějším posunům nedošlo. Stále tak trvají na variantě, kterou prosazoval v minulých měsících Hřib. Pokud se tedy materiál se zapracováním zmíněných úprav do akcionářské smlouvy a transakčních dokumentů dostane na jednání Rady, která má odhlasovat pokračování společného podniku Nové Holešovice, Piráti dle něj ruku nezvednou. Pro koalici je stále varianta exitu nepřípustná.