Článek
„Je to trochu nostalgie, byli jsme na starý most zvyklí. Můj táta ho jako voják ve čtyřicátém sedmém stavěl. Dělali to tu ženijní vojska z Pardubic. Nakonec se tu on, a ještě jeden voják, oženil a zůstal. My jako děti odtud skákaly do vody. Ale čas nezastavíte,“ zavzpomínal Aleš Kouba, předseda místního osadního výboru. A prozradil, že stará konstrukce byla rozebrána a převezena na opískování.
„Nebyl v tak havarijním stavu, jak se myslelo, ale opravu už potřeboval. Zejména části pod vodou. Kov je ale kvalitní. Snad by se měl po obnově užívat v Pardubicích na Červeňáku,“ prozradil Kouba.
Plavební profil původního Bailey Bridge měl pouze 15,2 metry a výšku 3,35 metru. Neproplula tu ani loď Arnošt z Pardubic. Dnes je podjezdná výška sedmimetrová. Rozdíl je i v délce stavby: 196 metrů oproti předchozím 84, což zlepší průchod vody při povodních.
„Dřív tu hasiči museli při velké vodě často odstraňovat náplavy od pilířů,“ připomněla Irena Burešová, starostka města Přelouč, pod něž Mělice spadají. Sama má k místu silný vztah. Její praděd tu dělal převozníka v době, kdy tu nestál ani Bailey Bridge.
Z mostu u Ružomberoku se zřítilo auto
„Z nového mostu mám velikou radost, protože je to stavba, která myslí na budoucnost. Mám tím na mysli splavnění Labe,“ dodala.
Konstrukce tohoto nového mostu je ocelová nosná s dolní mostovkou, prostřední pole je vyztuženo obloukem, takzvaným Langerovým trámem. Mezi hlavními nosníky vede mostovka široká 14 metrů, nesoucí dvouproudou komunikaci i oboustranné chodníky o šířce 2,5 metru pro pěší a cyklisty. Ředitelství vodních cest (ŘVC) za most zaplatí 258 milionů korun, z toho 23 procent přispěje Pardubický kraj.
Opilý kamioňák podjel most v Praze po trávě, pak pokácel stromy
„Jedním ze strategických cílů rozvoje vodních cest je dokončení splavnění do Pardubic. Kromě připravované výstavby nové plavební komory v Přelouči, bylo třeba vyřešit právě i bezpečné proplouvání mostem mezi Valy a Mělicemi,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel ŘVC.
Jediné, čeho se obyvatelé Mělic nyní trochu obávají, je těžká doprava, která by se mohla v obci objevit. „Most těžkou zátěž unese, ale naše silnice a domy, postavené velmi blízko komunikace, už ne. Navíc už příští rok se má rekonstruovat most i v Přelouči,“ dodal Aleš Kouba.