Článek
Pod železničním mostem v centru města, kde bývá sucho nejvíce patrné kvůli mělké části poloviny koryta, se dá dojít suchou nohou až do poloviny řeky. „Dříve bylo výjimečné, že se dalo dojít k prostřednímu pilíři mostu, dnes je to stále častěji,“ řekl Právu obyvatel ze čtvrti Střekov, žijící nedaleko řeky.
Sucho sužuje ČR již několik let a deficit srážek se dále prohlubuje. Letos je situace o to horší, že nedostatek vody se projevuje již v jarních měsících, kdy obvykle takovéto problémy nebyly.
Je duben a sucho je katastrofické, připustil Brabec
Větší lodě nyní plout nemohou, situace v Labi byla v minulých letech ale i horší. Hladina běžně dosahovala výšky i 130 centimetrů, například v červenci roku 2018 jen 110 centimetrů. To mohly plout jen lodě s ponorem 50 centimetrů, žádné takové nákladní ani osobní ale nejsou.
Podle rejdařů, kteří počítají každým rokem milionové ztráty, by pomohla vodní dopravě stavba jezu u Děčína. Podle nich by jez významně zvýšil splavnost v úseku mezi Děčínem a Ústím nad Labem, který je po většinu roku pro větší lodě nesplavný. Proti stavbě jezu ale ostře vystupují ekologové, kteří tvrdí, že by jez nenávratně zničil přírodu v údolí Labe a dopravě by stejně významně nepomohl.