Článek
„Vláda se rozhodla zlepšit úroveň této služby a bude navrhovat koncepci letecké záchranné služby včetně nových modelů vrtulníků a na ně kladené nové požadavky,“ řekl Novinkám Jiří Vlk, pilot a zakladatel spolku Můj Kryštof, který prezentaci vrtulníků připravil.
„Chce tedy, aby naše vrtulníky byly větší, bezpečnější, výkonnější, rychlejší a měly vybavení třeba na slaňování lékaře přímo z vrtulníku pomocí navijáku,“ upřesnil Vlk.
Pro prezentaci tedy byli osloveni hlavní výrobci, kteří se v budoucnu budou ucházet o tendr celkem dvanácti nových helikoptér pro české letecké záchranáře. „Mohou se kvalifikovat výkonem, prostorem i možnostmi svých výrobků,“ uvedl Vlk.
Dva moderní stroje
Premiérově se v České republice ukázal stroj Agusta 109 Trekker, který byl vyvinut přímo pro potřeby záchranné služby.
„Vrtulník byl vyvinut pro záchranu lidí z horského terénu. Má přípravu na naviják, na elektrické ovládaní, kdy lékař nemusí absolvovat mezipřistání. Ušetří čas tím, že se může slanit rovnou dolů,“ uvedl Vlk. To je zásadní posun proti současné situaci, kdy vrtulník přistát musí a lékař se musí zavěšovat na lano.
Hradečtí záchranáři uvedou do ostrého provozu elektromobil, jako první v ČR
„Samozřejmě má větší výkon i mnohem více prostoru. Umí navíc přistávat ve složitých klimatických podmínkách,“ dodal předseda spolku Můj Kryštof.
Proti němu stojí konkurenční stroj Bell 429, který by také mohl aspirovat na leteckou záchrannou službu v České republice. Oba stroje vyjdou na zhruba 250 milionů korun.
„Je to dvoumotorový vrtulník, létá všude možně po světě. Třeba i na Slovensku a občas přiletí i jako náhrada do Ostravy,“ vysvětlil Vlk.
Jeho výhodou je taktéž velký prostor pro nakládání pacienta a to díky postranním dveřím. Má navíc větší vnitřní prostor, kde se mohou lékaři pohybovat svobodněji i ve vyšším počtu. I tento stroj se může vybavit navijákem, stejně jako stroj Agusta 109 Trekker.
„Tento vrtulník má opravdu velký výkon. Já když jsem létal se záchrankou, tak jsme měli neustále potíže s výkonem vrtulníku. Tohle splňuje všechny požadavky, které provoz vyžaduje,“ uvedl pilot Stanislav Tarasovič, který si pochvaluje i jednoduchost ovládání.
Oba stroje budou bezplatně k vidění na letišti v pražských Letňanech také v úterý 18. června mezi 9. a 18. hodinou.