Článek
Nízkopodlažní autobus Škoda E’City 36 BB, který má kapacitu pro 69 cestujících, disponuje elektromotorem o výkonu 160 kW a dosáhne maximální rychlosti 80km/h. Na elektřinu jsou v něm i klimatizace a topení, může se tak chlubit nulovými emisemi.
„Tento elektrobus je první svého druhu, který jsme pořídili. Celkem jich bude 14 a je to první náš počin v rámci naplňování klimatického závazku hlavního města Prahy,” uvedl šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski s tím, že nové elektrobusy uspoří až 252 tisíc litrů nafty ročně.
První elektrobus dopravní podnik nasadil na linku 213, která vede z Vinohrad přes Jižní Město až do Uhříněvsi. Měl by se ale střídat i na lince 154, která vede ze Strašnic na Jižní Město, a lince 124, která ze zastávky Želivského vede do Braníku. Podle Witovského by mělo zbývajících třináct elektrobusů na těchto linkách začít jezdit koncem února.
Plně se elektrobusy budou dobíjet během noci ve Vršovických garážích, kde je pro ně připravená nabíjecí infrastruktura. „Na plné nabití ujede i 180 kilometrů za den, nicméně elektrobus se dobíjí také za provozu vždy na konečných stanicích, kdy má pauzu. Doba dobíjení je zhruba 15 až 20 minut,” vysvětlil Karel Majer, strategický ředitel pro kolová vozidla skupiny Škoda Transportation.
Elektrobusy totiž disponují kompaktním pantografem, díky kterému mohou být napájeny z již existující sítě trolejí. Výhodou tak je, že na dobíjení za provozu není třeba stavět žádnou novou infrastrukturu.
Praze elektrobusy dodala plzeňská Škoda Electric, dceřiná společnost Škody Transportation. Ta první modely Škoda E’City představila v roce 2017, od roku 2020 jej mají ve své flotile také dopravní podniky ve Zlíně a Otrokovicích.
Autobusy pro Prahu pak vznikly ve spolupráci s tureckou firmou Temsa, která dodala karoserii. Tu ale už zdobí šedočervené zbarvení, jež odpovídá novému barevnému stylu Pražské integrované dopravy.
Podle Majera se cena za jeden autobus pohybuje kolem 14,5 milionu korun, za celou flotilu elektrobusů včetně dodatečných nákladu vydal podnik kolem 207 milionů korun, 85 procent nákladů získalo z fondů Evropské unie.
Šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski už dříve uvedl, že podnik chce rozšířit svůj vozový park o dalších 140 hybridních autobusů a několik desítek trolejbusů. Ty by se do Prahy měly vrátit natrvalo, naposledy hlavním městem jezdily v roce 1972. Pražský dopravce chce v budoucnu také vyzkoušet autobus na vodíkový pohon, ty od konce loňského roku testuje například Vídeň.
„Snažíme se být špičkou v rámci poskytování služeb městské hromadné dopravy a nabídnout co největší komfort. Zároveň je to směr, abychom ulehčili životnímu prostředí v Praze,” uvedl pražský náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr s tím, že město chce, aby do roku 2030 byly tři čtvrtiny autobusů hromadné dopravy nízkoemisní či zcela bezemisní.