Hlavní obsah

V Praze za rok přibylo 40 tisíc vozidel, už je jich 1,26 milionu

Praha

Počet motorových vozidel v Praze překročil 1,25 milionu a meziročně se zvýšil téměř o 41 tisíc. Jak plyne z ročenky Technické správy komunikací (TSK), vozidla najela v metropoli 22,8 milionu kilometrů, což bylo ve srovnání s rokem 2021 o zhruba 140 tisíc kilometrů méně.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Mezi vozidly registrovanými v Praze dominuje milion osobních aut. Jen od roku 2016 jich na silnicích přibylo přes 208 tisíc. Nejvíc jejich počet narostl v letech 1990 až 2000, kdy se zdvojnásobil.

V uplynulých dvou letech se proměnila intenzita dopravy. V roce 2020 meziročně klesla o osm procent, v roce 2021 vzrostla a skoro vyrovnala předcovidový rok 2019 a na zhruba stejné úrovni se držela i loni. Zatímco v centru města byla intenzita v meziročním srovnání stejná, část aut ubyla na takzvaném vnějším kordonu.

Počet aut v Praze
RokPočet motorových vozidelPočet osobních aut
196193 10644 891
1990428 769336 037
2000746 832620 663
2015941 145740 745
20161 002 645795 178
20171 058 949844 613
20181 104 392882 717
20191 140 482911 844
20201 160 982925 716
20211 217 344970 755
20221 258 1441 003 728

Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, přestože jej silničáři přes léto opravovali a byl na něm omezen provoz. Po mostě denně projelo bezmála 139 000 aut, meziročně asi o tři tisícovky méně. Druhou nejvytíženější byla Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech, kde projelo 129 000 aut, a na třetím místě Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská.

Letošní opravy Barrandovského mostu skončí do konce prázdnin, věří Hřib

Ekonomika

Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Za ním jsou na druhém místě Hlávkův a třetí Radotínský společně s mostem Barikádníků.

Nejvytíženější běžnou křižovatkou bylo křížení Černokostelecké s Průmyslovou s denním provozem 70 000 aut. Na druhém místě je křižovatka Poděbradská-Kbelská, která byla nejvytíženější v roce 2021. Nejzatíženější takzvanou mimoúrovňovou křižovatkou je křížení 5. května a Jižní spojky s 209 000 auty. Nejvíc řidičů projelo Dejvický tunel, denně jej využilo 93 000 vozů.

V meziročním srovnání se od roku 2010 ani loni nezměnila obsazenost v automobilech. Ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo. Pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,71, v roce 2000 pak 1,44 osob na vůz.

Miliarda lidí v MHD

Ročenka TSK mapuje i využití MHD v metropoli. Veřejná doprava loni v Praze přepravila přes miliardu cestujících, přičemž meziročně se jednalo o nárůst o téměř 265 milionů. Čísla za roky 2020 a 2021 nicméně výrazně ovlivnila omezení související s epidemií covidu a například útlum turistického ruchu.

Nejvíce cestujících loni přepravilo metro - 338 milionů, následované tramvajemi a autobusy. Ty naopak najely loni nejvíce kilometrů (83,6 milionu). Celkem MHD v Praze loni překonala vzdálenost 206 milionů kilometrů

Náklady na provoz pražské MHD se loni dostaly na částku 23,6 miliardy korun.

Lanovkou na pražský Petřín se svezl 80miliontý cestující. Byla to paní Petra

Ekonomika

Výběr článků

Načítám