Článek
Mezi vozidly registrovanými v Praze dominuje milion osobních aut. Jen od roku 2016 jich na silnicích přibylo přes 208 tisíc. Nejvíc jejich počet narostl v letech 1990 až 2000, kdy se zdvojnásobil.
V uplynulých dvou letech se proměnila intenzita dopravy. V roce 2020 meziročně klesla o osm procent, v roce 2021 vzrostla a skoro vyrovnala předcovidový rok 2019 a na zhruba stejné úrovni se držela i loni. Zatímco v centru města byla intenzita v meziročním srovnání stejná, část aut ubyla na takzvaném vnějším kordonu.
Počet aut v Praze | ||
---|---|---|
Rok | Počet motorových vozidel | Počet osobních aut |
1961 | 93 106 | 44 891 |
1990 | 428 769 | 336 037 |
2000 | 746 832 | 620 663 |
2015 | 941 145 | 740 745 |
2016 | 1 002 645 | 795 178 |
2017 | 1 058 949 | 844 613 |
2018 | 1 104 392 | 882 717 |
2019 | 1 140 482 | 911 844 |
2020 | 1 160 982 | 925 716 |
2021 | 1 217 344 | 970 755 |
2022 | 1 258 144 | 1 003 728 |
Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, přestože jej silničáři přes léto opravovali a byl na něm omezen provoz. Po mostě denně projelo bezmála 139 000 aut, meziročně asi o tři tisícovky méně. Druhou nejvytíženější byla Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech, kde projelo 129 000 aut, a na třetím místě Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská.
Letošní opravy Barrandovského mostu skončí do konce prázdnin, věří Hřib
Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Za ním jsou na druhém místě Hlávkův a třetí Radotínský společně s mostem Barikádníků.
Nejvytíženější běžnou křižovatkou bylo křížení Černokostelecké s Průmyslovou s denním provozem 70 000 aut. Na druhém místě je křižovatka Poděbradská-Kbelská, která byla nejvytíženější v roce 2021. Nejzatíženější takzvanou mimoúrovňovou křižovatkou je křížení 5. května a Jižní spojky s 209 000 auty. Nejvíc řidičů projelo Dejvický tunel, denně jej využilo 93 000 vozů.
V meziročním srovnání se od roku 2010 ani loni nezměnila obsazenost v automobilech. Ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo. Pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,71, v roce 2000 pak 1,44 osob na vůz.
Miliarda lidí v MHD
Ročenka TSK mapuje i využití MHD v metropoli. Veřejná doprava loni v Praze přepravila přes miliardu cestujících, přičemž meziročně se jednalo o nárůst o téměř 265 milionů. Čísla za roky 2020 a 2021 nicméně výrazně ovlivnila omezení související s epidemií covidu a například útlum turistického ruchu.
Nejvíce cestujících loni přepravilo metro - 338 milionů, následované tramvajemi a autobusy. Ty naopak najely loni nejvíce kilometrů (83,6 milionu). Celkem MHD v Praze loni překonala vzdálenost 206 milionů kilometrů
Náklady na provoz pražské MHD se loni dostaly na částku 23,6 miliardy korun.