Hlavní obsah

V Praze se už jezdí přes Trojský most, každý Pražan za něj zaplatil přes tisíc korun

Praha
Aktualizováno

V Praze se v pondělí ráno otevřel Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka a vnitřního pražského okruhu. Automobily přes most poprvé přejely kolem čtvrté hodiny ranní, tramvaje pak podle jízdního řádu v půl páté. Cestujícím zároveň začaly sloužit nové autobusové spoje.

Foto: Kateřina Šulová, ČTK

Trojský most v Praze

Článek

Most se slavnostně otevřel už v sobotu, kdy si ho zároveň mohli projít a prohlédnout zájemci z řad veřejnosti. [celá zpráva]

Pražský primátor Tomáš Hudeček, jeho náměstek Jiří Nouza (oba TOP 09), architekt Roman Koucký a ředitel jedné z divizí Metrostavu Miloslav Hadrava umístili do oblouku mostu tubusy s poselstvím příštím generacím. Tubus obsahuje i všechny v ČR nyní platné mince a bankovky, noviny i pamětní mince. A nejen je.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

„Každý tam vložil, jak jsou zařízeny naše byty,“ řekl Hudeček s tím, že se tím v budoucnosti může nálezce tubusů pokochat.

Unikátní stavba, která se prodražila

Oblouk mostu, který je ukotven jen do břehů, má výšku 20 metrů při desetinásobné délce. To ho podle Kouckého, jednoho z autorů projektu, činí krásným. Koucký o díle, které projektoval s architektem Liborem Kábrtem a s inženýry Ladislavem Šaškem a Jiřím Petrákem, řekl, že přepisuje učebnice architektury.

Slavnostní otevření Trojského mostu a prohlídka tunelu BlankaVideo: Novinky

„První most v Praze v 21. století má šanci být architekturou. Vzhledem k navrženým parametrům celku i detailu, zejména vzhledem k poměru výšky a rozpětí oblouku 1:10 a vzhledem ke štíhlosti jednotlivých částí se jedná o most zcela unikátní, jehož obdobu se prozatím nepodařilo nalézt nikde na světě,“ prohlásil Koucký.

Foto: Milan Malíček, Právo

Trojský most si zájemci mohli projít již v sobotu, kdy byl most slavnostně otevřen.

Stavbu mostu financovala Praha ze svého rozpočtu, původně měl být třikrát levnější, ale projekt se změnil. Cenu mostu v září na základě posudku ČVUT potvrdil arbitrážní soud. Praha původně plánovala, že most bude stát 400 miliónů korun, cena se ale nakonec vyšplhala na více než 1,3 miliardy.

Znamená to, že příspěvek na dílo každého z více než 1,2 miliónu Pražanů včetně kojenců činí přes tisíc korun. V případě šest kilometrů dlouhého tunelového komplexu Blanka za 36,9 miliardy jde asi o 30 tisíc na jednoho Pražana.

Most by měl ulevit dopravě

Díky zprovoznění mostu potkaly MHD v Praze změny. Po více než roce byl obnoven běžný provoz tramvajové linky číslo 17 v úseku mezi zastávkami Výstaviště Holešovice a Vozovna Kobylisy.

Na pravidelnou trasu se rovněž vrátí noční tramvajová linka číslo 53.

Také vyjede nová linka autobusu číslo 294, která spojí oba břehy Vltavy a zároveň nahradí linku číslo 292. Změní se také rozmístění autobusových zastávek na Florenci, informoval Filip Drápal, mluvčí Ropid, který v Praze plánuje jízdní řády.

Související články

Výběr článků

Načítám