Článek
Případem se zabývá soudní znalec v oboru kriminalistiky, výroby papíru a polygrafie Vladimír Sitta, který se snaží dopravnímu podniku najít zdroj falzifikátů.
„Narovinu musím říct, že úroveň padělků je skutečně velmi vysoká, mnoho ochranných prvků jako takových bylo velmi zdařile napodobeno. Troufnu si říct, že běžný člověk, který neví, co tam má hledat a na co se má koukat, tak v běžném provoze téměř nemá šanci padělek rozeznat od originálu,“ sdělil Radiožurnálu Sitta.
Podle jeho zjištění byla padělána až třetina vrácených šestadvacetikorunových jízdenek. Podle rozhlasu lze nyní těžko říci, kolik padělaných jízdenek mohou lidé doma mít, Sitta si je ovšem jist, že při tak sofistikovaném kopírování by se pachatelům nevyplatilo vyrábět padělky v malém množství.
„Lze usuzovat, že když si někdo dal tolik práce, aby přivedl na světlo padělek na takto vysoké úrovni, pak si myslím, že to množství musí být určitě vysoké,“ řekl Sitta.
Případ nyní vyšetřuje policie, neřeší jej ale s dopravním podnikem, nýbrž s distributory nebo s jednotlivými prodejci.
„Vždycky, když se mění jízdenky, se nějaké padělky objeví, stejně to bylo i při poslední změně,“ řekla ČTK mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová. DPP podle ní tiskne jízdenky v tiskárně cenin a pak je poskytuje několika distributorům. Jeden z nich je například firma Relay, která nevyužité jízdenky vracela ve středu. Podle Vysoudilové ale bylo mezi nimi jen zanedbatelné procento falešných.