Článek
„Je to jasný signál, který chceme vyslat směrem k občanům, že v případě vyhlášení smogové situace se životní prostředí nachází v nějaké krizové situaci, která ohrožuje lidské zdraví,” uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Jízdné zdarma ocení lidé kupující si jednotlivé jízdenky, držitelé předplacených časových jízdenek se žádných úlev nedočkají, neboť by to nebylo efektivní.
Smogové situace v jednotlivých krajích vyhlašuje Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), a to v několika stupních. Město chce MHD zdarma zavádět již při nejmírnějším z nich.
Opatření zvažovala i minulá politická reprezentace, nakonec od něj však ustoupila se zdůvodněním, že by to na kvalitu ovzduší nemělo výraznější vliv.
Smog v Praze pochází především z dopravy a z lokálních topenišť. Magistrát proto připravuje vyhlášku, která by omezovala topení tuhými palivy.
K navýšení spojů nedojde
Náklady, které magistrát odhadl na pět milionů korun za jeden den opatření, bude město dopravcům kompenzovat z rozpočtové rezervy, a to vždy za čtvrtletí. Pokud jde o posílení kapacity spojů tak, aby zvládly případné zvýšení počtu cestujících, je podle dokumentu problematické.
Jak v případě tramvajové sítě, tak metra a železnice je v metropoli síť v podstatě na hranici kapacity. Podle schváleného dokumentu by bylo opatření účinnější, kdyby se k němu připojil Středočeský kraj.
Smogových situací může přibývat
Naposledy byla v Praze vyhlášena smogová situace loni v srpnu, kdy byly překročeny hodnoty troposférického ozonu. V zimě panoval v Praze smog naposledy v únoru roku 2017.
Podle statistik je v Praze vyhlášen některý ze stupňů smogové situace v průměru zhruba pět až sedm dní v roce. Loňská novela zákona o ochraně ovzduší zpřísnila limity pro vyhlášení, takže se dá v budoucnu předpokládat vyšší počet dní.