Hlavní obsah

V práci nás bylo 10, směny jsou i šestnáctihodinové. Zaměstnanec líčí zoufalé poměry na letišti

Problémy s odbavováním zavazadel, s nimiž se v posledních dnech setkávají někteří cestující na pražském Letišti Václava Havla, souvisí s nedostatkem personálu společnosti Czech Airlines Handling (CSAH). Její mluvčí Klára Divíšková tvrdí, že na vykládce a nakládce zavazadel pracuje přes den 90 a v noci 40 osob. Podle jednoho ze zaměstnanců, který nechtěl být jmenován, ale jehož identitu Novinky znají, jsou počty pracovníků výrazně nižší. Zaměstnanci jsou špatně placení, přetížení, chodí na nemocenskou. V pondělí prý přišlo do práce jen 10 lidí.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ilustrační snímek z Letiště Václava Havla Praha

Článek

Podle zdroje Novinek chybí CSAH kolem sedmi desítek pracovníků. Ti stávající nestíhají a jsou přetížení. Problém se podle něj týká jak vykládky a nakládky zavazadel, tak zejména třídírny. Novinky mají k dispozici i rozpis služeb z 1. července, z něhož plyne, že počet zaměstnanců jde spíše do jednotek než desítek.

Zaměstnanci údajně mají zákaz mluvit s médii. Podle toho, který se Novinkám ozval a prokázal, že v úseku opravdu pracuje, je ale situace už neudržitelná. „Reálně je na směně asi 20 lidí a ti se dokola točí. Na letadlo je potřeba 3 až 7 lidí, podle typu letadla. Lidé však začali chodit na neschopenky a ‚stávkovat‘, protože se to nedá zkratka fyzicky zvládnout. Jsou dny jako například předevčírem, kdy do práce přišlo 10 lidí,“ uvedl.

V podniku se prý nedodržují přestávky, směny jsou dlouhé, v rozpisu jsou stanoveny od 4:00 do 17:00, další pak od 7:00 do 20:00, dále pak od 10:30 do 1:30. „Pracujeme 16 hodin denně a aktuálně nám chybí zhruba 70 pracovníků, abychom pokryli provoz,“ upřesnil zaměstnanec.

Kolaps na pražském letišti. Výdej kufrů trvá hodiny, letadla odlétají bez zavazadel

Cestování

Ještě horší je pak podle něj situace v třídírně zavazadel. „Nestíhají zavazadla třídit a doslova jim přetékají, kde se jen dá. Lidé dávají výpověď a zájem o tuto práci není,“ uvedl pracovník seznámený se situací.

Pro cestující malý počet zaměstnanců, který letiště přiznává, znamená, že mohou po příletu na svá zavazadla čekat i několik hodin, případně, že letadlo do cílové destinace odletí bez zavazadel, což se opakovaně stalo.

Podle mluvčí Divíškové pracuje letos v CSAH kolem 520 až 570 kmenových zaměstnanců, dalších 500 až 800 je najímáno dle sezonních potřeb. Jde však o celkové počty osob, které pracují na úseku odbavení cestujících, úklidu letadel, nakládky zavazadel i tzv. ramp control, což je zjednodušeně řečeno činnost zahrnující kontrolu a přípravu letadel před odletem. Na samotné nakládce a vykládce je podle ní přes den 90 lidí, v noci 40.

Firma neustále nabírá nové zaměstnance, na stránkách slibuje plat po třech měsících zaučení 35 000 korun hrubého. To je asi 28 000 čistého. Jde přitom o těžkou fyzickou práci.

Chaos na Ruzyni: Na co máte nárok při zpoždění zavazadla či letadla

Ekonomika

Výběr článků

Načítám