Hlavní obsah

V Plzni vyrobili nejdelší tramvaj na světě. S kamerou jsme prošli 60 metrů dlouhou soupravu

5:15
5:15

Poslechněte si tento článek

Plzeň

Měří skoro 60 metrů a vejde se do ní až 368 cestujících. Novou tramvaj Škoda ForCity Smart 38T vyrábí plzeňský závod pro německého dopravce. Nejdelší tramvaj na světě zajistí provoz mezi městy Mannheim, Heidelberg a Ludwigshafen. Celkem dodá Škoda Group do této oblasti 114 tramvají v různých variantách, přičemž celková hodnota kontraktu dosahuje téměř 10 miliard korun. Novinky si celou soupravu prošly i s kamerou a vy do ní můžete prostřednictvím videoreportáž nahlédnout.

V Plzni vyrobili nejdelší tramvaj na světěVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

„Tak tohle je nejdelší tramvaj na světě,“ pochlubilo se na úvod představení nové tramvaje vedení výrobní plzeňské společnosti, v níž nyní vzniká dvanáct souprav o délce 58,69 metru.

Dodávka do sousední země je součástí rozsáhlého kontraktu s německým dopravcem, který zahrnuje celkem 114 tramvají ve třech různých velikostech. Třicetimetrová Škoda 36T, čtyřicetimetrová Škoda 37T a nejdelší, takřka šedesátimetrová, 38T. Svoji délkou překonala i dosud nejdelší soupravu jezdící v maďarské Budapešti.

Tramvaj Škoda ForCity Smart 38T je i technicky unikátní. Může jezdit jak po tramvajových tratích, tak po železničních kolejích díky speciálnímu modulárnímu systému. Kapacita vozidla dosahuje až 368 cestujících (156 k sezení), přičemž maximální rychlost činí 80 km/h.

Foto: Škoda Group

„Nejdelší tramvaj na světě je výsledkem úzké spolupráce s rnv a splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Bude klíčovým prvkem budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese,“ řekl při představení prezident regionu Západ & Sever ve Škodě Group Jan Christoph Harder.

Tramvaj bude nasazena do ostrého provozu během několika měsíců, zatímco její prototyp se již od loňského léta testuje v Ludwigshafenu. Německý dopravce rnv (Rhein-Neckar-Verkehr) plánuje soupravy využít hlavně na meziměstských trasách, při nichž soupravy ujedou i desítky kilometrů. Celá aglomerace, kterou tramvaje obslouží čítá kolem milionu obyvatel.

„Musela tedy mít schválení na vlak, ale odpovídají tomu i bezpečnostní prvky v tramvaji,“ doplnil informace mluvčí společnosti Škoda Group Jan Švehla.

Až 80 metrů dlouhá souprava

Jedním z hlavních benefitů nového modelu je jeho variabilita. Tramvaje mohou být spojovány do delších souprav – až 80 metrů –, což umožňuje dopravcům pružně reagovat na aktuální vytíženost.

Nové lanovky na Petřín budou mít emoce. Po cestě na sebe mrknou a zčervenají

Cestování

Díky speciálním počítadlům cestujících může dispečink v reálném čase sledovat obsazenost a podle potřeby měnit složení souprav. „Například lze spojit polovinu této šedesátimetrové tramvaje se čtyřicetimetrovým modelem,“ vysvětlil projektový manažer Škody Group Michael Kocmich.

Foto: Škoda Group

V tramvaji se nezvykle kombinují dva různé povrchy sedaček – látkové a dřevěné.

Pro představu, tramvaj Škoda ForCity Smart 38T je téměř dvakrát delší nez plejtvák obrovský, největší živočich na světě. Uvnitř se nachází 72,4 km kabelů, které pohánějí její pokročilé systémy a zajišťují plynulý a spolehlivý provoz.

Tramvaj disponuje inovativními bezpečnostními a komfortními prvky. Má vlastní antikolizní systém a je vybavena 16 různými režimy osvětlení, které spolupracují s klimatizací. Mezi sedadly jsou širší rozestupy pro plynulejší pohyb cestujících. V případě výpadku elektřiny může tramvaj díky superkapacitorům ujet až 1,6 km na baterii.

Osmnáct týdnů výroby

Na vývoji a výrobě tramvaje se podílí široké spektrum dodavatelů – téměř 75 procent součástek pochází z České republiky, zhruba pětina z Německa. Hrubá stavba se vyrábí ve finském závodě Otanmäki, zatímco finální montáž probíhá v Plzni. Celý výrobní proces trvá přibližně 18 týdnů na jednu tramvaj, což je dvojnásobek oproti kratším modelům.

Jejich nízkopodlažní obousměrná konstrukce zajišťuje plynulou jízdu, zatímco bezbariérový přístup, vyhrazená místa pro vozíčkáře a rodiče s kočárky a široké dvojité dveře usnadňují nástup.

Foto: Škoda Group

Kabina řidiče se nachází na obou stranách tramvaje.

„Soupravy vybaveny nejmodernějšími informačními systémy pro cestující a palubními kamerami nastavují nový standard pohodlí, efektivity a bezpečnosti,“ dodal Švehla.

Na finální podobě vozů spolupracoval výrobce s německými cestujícími. „Na začátku jsme diskutovali s veřejností o prvcích, které chtějí na tramvajích změnit. Finální podoba se částečně uzpůsobila jejich potřebám. Udělali jsme maximum pro to, abychom vyšli veřejnosti vstříc. Toto bylo na projektu unikátní,“ prozradil Kocmich.

Společnost považuje zisk zakázky za velký úspěch hlavně kvůli velké konkurenci na německém trhu. Jde o její největší zakázku v zahraničí v historii firmy. „Víme, že Němci jsou opravdu precizní, takže to byl závazek,“ dodal Švehla.

Nová tramvaj pro hlavní město je na světě. Na pražské koleje se podívá už v dubnu

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám