Článek
Původně měly oba bombardéry přistát v průběhu několika minut kolem 13. hodiny. V noci však americké letectvo rozhodlo, že stroje ve stejném čase přistát nemohou. První letoun tak dosedl na plochu Letiště Leoše Janáčka v Mošnově po 9. hodině, druhý přistál krátce po poledni.
Dva bombardéry, jeden ve statické a druhý v letecké ukázce, viděla Evropa naposledy před 13 lety ve Velké Británii. Na Dnech NATO bylo možné spatřit letoun B-52 v posledních dvou letech, ale na letiště v Mošnově vždy dorazil jen jeden stroj. „Letos tak půjde o vyvrcholení dosavadní tříleté účasti tohoto symbolu studené války na Dnech NATO v Ostravě,“ uvedl Zbyněk Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000.
Obě letadla přiletěla ze základny U. S. Air Force Reserve v Barksdale ve státě Louisiana, kromě účasti na Dnech NATO se předvedla také na společném cvičení se vzdušnými a pozemními jednotkami Armády ČR nazvané Ramstein Rover 2012.
Letošní šedesátník
Letos 15. dubna uplynulo 60 let od okamžiku, kdy se první letoun B-52 vznesl do vzduchu. Právě toto výročí je jedním z hlavních důvodů, proč americké letectvo vyslalo do Ostravy dva stroje. Pro americké letce je účast na Dnech NATO prioritou. „Chceme tak vzdát poctu našim spojencům v České republice a ve střední Evropě,“ vysvětlil plukovník Joe Jones, zástupce velitele 307. bombardovacího křídla.
Historicky první letová ukázka B-52 ve střední Evropě má trvat asi 15 minut, bude se skládat ze vzletu, simulovaného taktického manévru, průletu v nízké rychlosti a přistání s brzdícím padákem.
Dny NATO v Ostravě a Dny vzdušných sil Armády ČR se uskuteční v sobotu 22. a neděli 23. září za účasti minimálně 20 zemí.
Strategický bombardér B-52 Stratofortress se poprvé vznesl do vzduchu v roce 1952. |
---|
Délka bombardéru je 48,5 metrů, rozpětí křídel je 56,4 metrů a výška 12,4 metrů. |
Bez nákladu váží přes 83 tun, maximální vzletová hmotnost je 220 tun, bojový náklad může mít až 31,5 tuny. |
Letoun může letět maximální rychlostí 1000 kilometrů za hodinu, dolet bez doplnění paliva až 16 tisíc kilometrů, operační výška 15 tisíc metrů. |