Článek
Most z roku 1965, který zásadně ovlivňuje životy lidí nejen v Opavě, denně po něm projede cca 19 tisíc vozidel, byl původně určený k rekonstrukci.
„Voda ho však tak výrazně poškodila, že bylo rozhodnuto o jeho demolici s tím, že ho nahradí nový,“ uvedl mluvčí.
Samotná demolice přijde na 1,7 milionu korun. „Provádí ji dva bagry za pomoci hydraulických nůžek schopných stříhat železobeton. Těm sekunduje třetí obslužný bagr, který vybourané sutiny bude nakládat na nákladní auta, a ta je odvezou na nedalekou meziskládku k dalšímu zpracování,“ prozradil Novinkám stavbyvedoucí demoliční firmy Jan Havrlant.
Staré městské nádraží v Jihlavě zmizelo ze světa, už vzniká nové
Od pondělí, kdy se na mostní provizorium vrátí doprava i pěší, budou dělníci pokračovat odřezáváním pilířových podpěr.
„Ty zůstanou zachovány, na nich bude postaven nový most, který bude stát zhruba 75 milionů korun,“ podotkl Rýdl.
Nový most bude podle něj vyšší, hlouběji založený, připravený tak, aby odolal minimálně vodě, která tam loni v září prošla, spíše o třídu vyšší.
„Nejdůležitější bude právě založení. Během povodní se hloubka řečiště z 80 cm prohloubila až na 2,5 metru. Tak moc voda podemlela původní základy. Tomu musíme předejít. Už založení bude více odpovídat dramaticky výraznějšímu povodňovému potencionálnímu zatížení,“ prozradil mluvčí.
ŘSD v příštích dnech vyhlásí veřejné výběrové řízení na výstavbu nového mostu.
„Důležitým kritériem bude čas. Do podmínek soutěže dáme i to, že nový most se bude stavět za provozu mostního provizoria vedle něj,“ zdůraznil Rýdl s tím, že až v závěru roku stavbaři uzavřou a snesou mostní provizorium a položí nový most na jeho místo.
„Skutečnost, že nebudeme muset cestu přes tento most uzavřít na několik měsíců, je pro nás klíčová, zásadní,“ řekl v sobotu Novinkám opavský primátor Tomáš Navrátil (ANO).
Demolici mostu pak označil za milník. „Loučíme se s velkou historií Opavy. Jde o jeden z nejstarších mostů. Vše ale máme zachyceno, zdokumentováno. Vydáme knihu, v níž si povodně, a tedy i tento most, který se nyní bourá, budeme připomínat,“ dodal.
Likvidace mostu přilákala několik desítek lidí. „Bydlíme tady dlouho, k městu, a tedy i k tomuto mostu, máme už určitý vztah, tak jsme to chtěli vidět. Je smutné, že jde dolů, ale asi to bylo nutné, nevydržel by. Taková voda, jako se sem přihnala, tady ještě nikdy v minulosti nebyla,“ řekla Novinkám například Lída Solná.
V podobném duchu hovořili i další. „Jsem z branže, a tak mě zajímalo, jak se most bude bourat. A je to také opavská dominanta, i to byl dobrý důvod, proč jsem tady. Nevidí se často, aby hlavní most v centru města šel k zemi. Navíc v Opavě, ač tu přímo nebydlím, jsem každý den, kousek odtud máme firmu, přes most projedu desetkrát denně,“ pověděl Roman Válek.