Hlavní obsah

V mostu na pražské Výtoni se objevily trhliny

V hlavní konstrukci železničního mostu na pražské Výtoni objevila měření první trhliny. Potvrdil to mluvčí Správy železnic (SŽ) David Gavenda, podle kterého ale nejsou nyní nutná další omezení dopravy. Ohledně osudu mostu je spor, SŽ chce jeho konstrukci vyměnit za novou, zatímco místní spolky a samosprávy chtějí jeho rekonstrukci a zachování nynější podoby.

Foto: Petr Horník, Novinky

Vyšehradský železniční most

Článek

Server iROZHLAS.cz s odkazem na člena monitorovací rady mostu Pavla Ryjáčka z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) uvedl, že stav hlavní mostní konstrukce se zhoršuje, objevily se v ní první trhliny a další možná omezení budou známa ke konci tohoto roku. Doprava na mostu je kvůli jeho špatnému stavu omezena již nyní.

Gavenda informace serveru potvrdil. „Kontinuální měření ukázalo, že stav mostní konstrukce se nadále zhoršuje. Úplně poprvé se objevila trhlina v hlavní mostní konstrukci. Tato skutečnost představuje další závažný posun na stupnici rizika,“ uvedl.

Dodal, že zatím není nutné zavádět další omezení dopravy na mostu, jelikož v souvislosti s přestavbou smíchovského nádraží a s ní spojenými výlukami začne na konci roku po mostu jezdit méně vlaků.

Budovu smíchovského nádraží čeká proměna

Ekonomika

„Po zprovoznění druhé koleje na rekonstruovaném Branickém mostě na konci října na něj bude přesunuta většina dálkové dopravy od Plzně. Současnou provozovanou jednu kolej Branického mostu využívá převážně nákladní doprava, která díky tomu již nemusí jezdit přes Výtoňský most,“ vysvětlil dál mluvčí.

Rada monitoringu mostu bude mít podle mluvčího na konci roku závěry analýzy stavu pilířů, které mohl poškodit zářijový zvýšený průtok Vltavy.

„V radě monitoringu je kromě zástupců Správy železnic přítomen též odborník na mostní konstrukce z ČVUT a z projekční společnosti SUDOP,“ doplnil Gavenda.

Železniční most se může z pražské Výtoně přesunout do Modřan

Domácí

SŽ nyní hledá projektanty nové konstrukce, která má nahradit současný most. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun.

Nynější památkově chráněná konstrukce by se podle předběžného plánu měla přesunout proti proudu Vltavy mezi Modřany a Velkou Chuchli, kde by dále sloužil jako lávka pro pěší a cyklisty. Plán nahrazení mostu dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS).

Spor o osud železničního mostu na Výtoni má rozetnout posudek o historickém dědictví

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám