Hlavní obsah

V matematice a přírodních vědách jsou čeští žáci nadprůměrní. Na děti z 90. let ale nemají

V mezinárodním průzkumu TIMSS 2023 čeští čtvrťáci i osmáci uspěli jak v matematice, tak v přírodních vědách. V obou disciplínách dosáhli nadprůměrných výsledků jak z hlediska zemí OECD, tak v rámci srovnání evropských zemí. Avšak oproti předchozím generacím kulhají.

Článek

„Na prvním stupni v matematice dosáhly nejlepších výsledků stejně jako v ostatních šetřeních východoasijské země Singapur, Tchaj-wan, Korea. Lepších výsledků než ČR pak dosáhla Litva, Anglie, Polsko a Irsko,“ představil ve středu závěry průzkumu šéf České školní inspekce Tomáš Zatloukal.

V matematice se čtvrťáci umístili na 16. místě ve společnosti zemí, jako je Norsko, Lotyšsko, Švédsko či Bulharsko. Žáci posbírali o šest bodů více, než činil průměr EU, a o 27 více oproti světovému průměru.

V přírodních vědách si vedli obdobně, oproti průměru EU měli o osm bodů více, srovnatelně s Lotyšskem, Slovinskem, Rumunskem a Bulharskem.

Testování PISA: Finančně negramotných je 15 procent českých patnáctiletých

Věda a školy

„Podstatnější je, jaký je vývoj výsledků v čase. Poprvé jsme byli zapojení do šetření v roce 1995, další cyklus byl v roce 2007 a tam došlo k výraznému zhoršení výsledků z matematiky, ale v tom mezidobí také došlo k výraznému zásahu do vzdělávacího systému,“ připomněl šéfinspektor s tím, že v roce 2000 se změnila právní subjektivita škol, v roce 2007 pak klasické osnovy nahradily rámcové vzdělávací programy. Na jejich základě si školy vytvářejí vlastní školní vzdělávací programy.

„Takže došlo k výraznému posílení autonomie škol z hlediska činnosti i vzdělávání. Od té doby se jak v matematice, tak v přírodních vědách výsledky postupně zlepšovaly do roku 2011, v případě matematiky až do roku 2019. V případě přírodovědy byly výsledky od roku 2011 statisticky srovnatelné,“ uvedl Zatloukal.

Osmáci ještě lepší

Osmáci v matematice odskočili o 15 bodů od průměru EU a skončili na osmém místě za Anglií a Irskem. Vyšší pozice si opět dělí asijské státy.

Výsledky v matematice 4. ročníků
Singapur 615
Tchaj‑wan 607
Korejská republika 594
Hongkong (Čína) 594
Japonsko 591
Macao (Čína) 582
Litva 561
Turecko (5) 553
Anglie 552
Polsko 546
Irsko 546
Rumunsko 542
Nizozemsko 537
Lotyšsko 534
Norsko (5) 531
Česká republika 530
Průměr zemí EU 524
Mezinárodní průměr 503

„Mezi nejlepší evropskou zemí a východoasijskou, která dosáhla nejslabšího výsledku, je rozdíl 50 bodů. Tyto země už realizují Ekonomiku 4.0, což je ekonomika postavená na vysoké přidané hodnotě vyžadující vysokou úroveň vzdělanosti zaměstnanců. A oni už tomu i přizpůsobili svůj vzdělávací systém. To nám indikuje, že Evropa o tom hodně hovoří, ale vzdělávací systémy na tuto výzvu ještě příliš nereagují,“ řekl Zatloukal.

Výsledky v přírodních vědách 4. ročníků
Singapur 607
Korejská republika 583
Tchaj‑wan 573
Turecko (5) 570
Anglie 556
Japonsko 555
Polsko 550
Austrálie 550
Hongkong (Čína) 545
Finsko 542
Litva 537
Macao (Čína) 536
Švédsko 533
USA 532
Irsko 532
Norsko (5) 530
Bulharsko 530
Rumunsko 526
Česká republika 526
Průměr zemí EU 518
Mezinárodní průměr 494

V případě přírodních věd se čeští osmáci umístili devátí a mezi evropskými zeměmi třetí za Anglií a Finskem. Rozdíl vůči průměru EU činil 21 bodů.

„Osmáky jsme zapojili ve čtyřech cyklech. Tady došlo k tomu výraznému poklesu výsledku v případě matematiky a potom od roku 2007 došlo k mírnému zlepšování, v případě přírodních věd k mírnému poklesu. Ani ve čtvrtém ani osmém ročníku jsme však nesrovnali výsledek z roku 1995,“ posteskl si Zatloukal.

Výsledky v matematice 8. ročníků
Singapur 605
Tchaj‑wan 602
Korejská republika 596
Japonsko 595
Hongkong (Čína) 575
Anglie 525
Irsko 522
Česká republika 518
Průměr zemí EU 503
Mezinárodní průměr 478

Podle něj by výsledky čtvrťáků mohly být ještě lepší nebýt pandemie. „Čtvrťáci nastupovali do první třídy v době distanční výuky, takže oni dva roky neviděli svoji paní učitelku, spolužáky. Distanční výuka českých žáků byla nejdelší ve srovnání se zahraničím a v případě našeho prostředí je vliv rodinného zázemí na vzdělávací výsledky žáka daleko nejsilnější,“ dodal.

Výsledky v přírodních vědách 8. ročníků
Singapur 606
Tchaj‑wan 572
Japonsko 557
Korejská republika 545
Anglie 531
Finsko 531
Turecko 530
Hongkong (Čína) 528
Česká republika 527
Průměr zemí EU 506
Mezinárodní průměr 478

Matika Česku. Nadační fond chce upozornit na nedostatek učitelů matematiky

Věda a školy

Související články

Chudí a bohatí. Přijímačky ukázaly rozdíly

Česko nevyužívá schopností dětí a jejich vzdělávací dráha pak neodpovídá tomu, nač by skutečně měly. Dřívější podobná zjištění potvrdila nová analýza České...

Výběr článků

Načítám