Článek
„Kampaň na outdoorových plochách budeme spouštět dominantně v říjnu. Efektivita této kampaně v září je - řekněme - sporná,“ sdělil Novinkám volební manažer TOP 09 Jaroslav Poláček, podle kterého roste účinnost venkovní kampaně v závislosti na blížícím se termínu voleb. Proto s poutači u dálnic a ve městech zatím vyčkávají.
Jisté však je, že jich ani přesto nebude mít TOP 09 tolik jako při předchozích volbách do Sněmovny. „Oproti volbám v roce 2010 bude billboardová kampaň TOP 09 určitě menší,“ prohlásil Poláček.
Ve chvíli, kdy objem finančních prostředků není tak velký, sázejí strany na to, co je efektivní. A to si myslím, že billboardy nejsou
Důvodů je podle něj několik. „Jedním z nich je cena, která je letos vyšší. Existuje navíc velká poptávka po trhu, a to i ze stran komerčních subjektů, ne jen politických stran. Roli hrají také priority směrem ke skupině voličů,“ doplnil.
SPOZ: Venkovní poutače nejsou efektivní
Právě komerční subjekty připravily politické strany o velkou část venkovního prostoru pro inzerci. Jak řekl Novinkám místopředseda a mluvčí zemanovců Vladimír Kruliš, který má podle svých slov zkušenosti z oblasti reklamního trhu, začátkem podzimu totiž některé firmy startují své předvánoční tažení, a billboardy už jsou proto rozdělené.
Cena za pronájem poutačů je podle Kruliše příliš vysoká, navíc v billboardech nespatřuje velký potenciál přitáhnout voliče. „Ve chvíli, kdy objem finančních prostředků není tak velký, sázejí strany na to, co je efektivní. A to si myslím, že billboardy nejsou,“ řekl Novinkám.
Strany podle něj berou letos venkovní kampaň hodně s mírou. „To znamená: ‚ano, jsme někde vidět, ale ať nejsme na každé ulici, protože to už pak nefunguje.‘ Spousta stran proto převádí reklamu do nových médií,“ poznamenal.
ODS zamířila na sociální sítě
To je i případ ODS, která se tentokrát mnohem více zaměřila na virtuální prostor, zejména sociální sítě. „Podstatná část kampaně se přesunula na internet. Před třemi lety nebyly sociální sítě tak silné jako nyní, takže jsme se rozhodli, že většina kampaně bude na internetu,“ řekl Novinkám mluvčí občanských demokratů Jan Sochor.
Abychom byli s lidmi v kontaktu, na to billboard nestačí
Strana podle něj ale má ”ty billboardy, které jsme chtěli“. Avšak u poutačů ODS došlo k jedné výrazné změně: místo tváří jejích kandidátů a předvolebních hesel billboardy pouze odkazují na twitterový profil občanských demokratů.
Jednoznačnou výhodu takového tahu shledává Sochor v tom, že na internetu získává strana zpětnou vazbu od voličů, což v případě velkoplošných plakátů očekávat nelze. „Abychom byli s lidmi v kontaktu, na to billboard nestačí,“ vysvětlil.
Zelení a lidovci zapojí voliče
Naopak lidovci už počátkem září instalovali po republice zhruba 200 billboardů se slunečnicí a heslem „Dáme zemi do pořádku”.
Podle šéfa lidovců Pavla Bělobrádka také strana zopakuje „akci ploty“ z minulých voleb, kdy lidovci svým příznivcům rozdávali předvolební plachty, které si mohli pověsit na dům či plot. „V minulosti se nám to osvědčilo, jde o nízkonákladovou kampaň, která využívá právě bohatství ve smyslu počtu našich členů,“ dodal Bělobrádek.
S podobným plánem vyrukovala Strana zelených. „Neopouštíme off-line prostor, ale nespoléháme se na komerční plochy, nýbrž na plochy, které nám poskytují naši podporovatelé,“ přiblížil volební manažer zelených Matěj Chytil.
„Velká výhoda zelených totiž spočívá v tom, že máme skoro stejně podporovatelů jako voličů. A každý volič je ochoten poskytnout například svou výlohu nebo fasádu domu,“ dodal.
I tak ale připustil, že se nějaké billboardy se Stranou zelených objeví, ovšem jen v malé míře. „Je možné, že několik komerčních ploch využijeme, ale spíš proto, abychom zasáhli i regiony, kde takovou podporu nemáme. Nevylučuji minimální účast v billboardové kampani,“ uzavřel.