Hlavní obsah

V insolvenci nemáte právo na elektřinu, zpražili dodavatelé i ERÚ ženu, která dluhy splácela

Brno

I lidé s dluhy mají nárok na to, aby mohli odebírat elektřinu pro své bydlení. Jejich finanční potíže neznamenají, že je dodavatel energie může jen tak automaticky odmítnout připojit do sítě. Novinkám to řekl ombudsman Stanislav Křeček v souvislosti s případem dvaatřicetileté ženy z jihu Čech. Dluhy platila, ale firmy s ní odmítaly uzavřít smlouvu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Do finančních potíží se žena, matka malého dítěte, dostala kvůli svému bývalému partnerovi. I když se ocitla v insolvenci, dluhy hradila. Po rozchodu si našla nové bydlení. Chtěla do bytu začít na sebe odebírat elektřinu, ale dva dodavatelé energie s ní odmítli podepsat smlouvu.

Dodavatelé ani nezkoumali její konkrétní případ. S odůvodněním, že je v insolvenci, její žádost zamítli. Žena se pak sice obrátila na Energetický regulační úřad (ERÚ), ale ani tam nepochodila.

Zasáhl až ombudsman

Pomoc našla až u ombudsmana. Dospěl k závěru, že mohlo jít o diskriminaci kvůli majetku. Vzkázal to i energetickému úřadu, jehož posláním je ochrana spotřebitele v oblasti energií.

Nezaměstnaní mohou přijít o podporu i za pouhý podpis pracovní dohody, varuje ombudsman

Domácí

„V těchto případech je vždy nutné zkoumat, jaká je konkrétní finanční situace daného občana. Nelze rozhodovat automaticky, tedy že kvůli dluhu nemá šanci na to, odebírat energii,“ uvedl ombudsman.

Po jeho upozornění ERÚ změnil přístup, a dokonce vydal pro dodavatele energií stanovisko pro posuzování spotřebitelů při dodávkách energií. V něm dodavatele důrazně varuje, že za bezdůvodné odmítnutí zákazníků s dluhy hrozí pokuty. Mohou jít do statisíců.

Od dlužníka lze žádat vratnou kauci

Konkrétně v případu ženy z jižních Čech by dodavatelé pohledem do insolvenčního rejstříku zjistili, že dluhy splácí. Pokud by jim to nebylo dostatečné, mohou podle ERÚ, ale opravdu až po zhodnocení případu konkrétního odběratele, po zákazníkovi požadovat před uzavřením smlouvy a zahájením dodávek vratnou kauci, a to až do výše jeho tří měsíčních záloh.

Podobných případů se stalo v minulosti více. Lidé je obvykle vyřešili za pomoci svých blízkých, kteří smlouvu o odběru uzavřeli na sebe. Křeček ale zdůraznil, že toto není řešení.

Za vhodnější považuje otevřenou komunikaci s klientem a nastavení celého systému tak, aby odpovídal realitě.

Zdůraznil, že odmítnutí zákazníka v insolvenci, který úspěšně směřuje k oddlužení, roztáčí spirálu problémů. Například pokud chce dlužník požádat o příspěvek na bydlení, musí v rámci žádosti o sociální dávky doložit informace o svých životních nákladech. Mezi ně patří i údaje o platbách za energie. Bez nich nemusí dostat příspěvek v potřebné výši.

Ombudsman se zastal neslyšícího ajťáka, škola jej nechtěla přijmout ke studiu

Domácí

Výběr článků

Načítám