Článek
Specifikem a předností hradeckého leteckého dne, který se letos koná už po jednadvacáté, je podle jednoho z pořadatelů Pavla Langa jeho univerzálnost. „Divácké auditorium si tu najde vystoupení od větroňů až po akrobatické skupiny na bojových letounech. Je to celý průřez letecké techniky,“ upozornil Lang a dodal.
„Asi nejočekávanější jsou tři skupiny: Baltic Bees z Lotyšska na strojích české výroby L-39 Albatros, belgická formace Red Devils s letouny Marchetti SF260 a chorvatská skupina Krila oluje na Pilatus PC-9. Velkým lákadlem letošního ročníku jsou také bojové letouny států NATO. „Kromě letounů Armády České republiky, což jsou JAS 39 Gripen, již přistál i německý Eurofighter či čtyři stíhací bojové letouny F 16 nizozemské a belgické armády,“ vyjmenoval Pavel Lang.
Divákům se představí také legenda sovětského letectví MIG-15 UTI.
Zrekonstruovaný letoun byl vyrobený licenčně v tehdejším Československu, ale byl určen pro export do Polska, kde také celou svou leteckou kariéru létal. Dnes však již má kamufláž v českých barvách.
Představí se armáda
Dramaturg programu neopomněl proložit hřmotná vystoupení vrtulových či proudových letadel tichou nostalgickou romantikou v podání skupiny Očovský bačovia na L-23 Super Blaník, zajímavostí je jistě i skupina pěti dvouplošníků Antonov An-2, známé Anduly.
Tradičním partnerem akce jsou Vzdušné síly Armády České republiky, které ve statických i letových ukázkách představí veškerou techniku, kterou disponují.
„Nemohu jinak, než že se nejvíc těším na vystoupení příslušníků Armády ČR, protože naše ukázky zde vždy patří k tomu nejatraktivnějšímu, a to ať již se bude jednat o sólová vystoupení, ukázky techniky vysoké pilotáže či o průlety nebo o skupinové ukázky vrtulníků,“ prozradil brigádní generál Jaromír Šebesta, zástupce náčelníka vzdušných sil.
Akce tohoto typu podle něho navíc vedou k další propagaci letectví. „Stále platí heslo, že „vzduch je naše moře“, takže zájem o létání je u nás tradičně velký. Netýká se pochopitelně jen vojenského, ale i civilního a sportovního letectví, vojenské je ovšem pro většinu pilotů a zájemců logicky tím nejatraktivnějším. Bojové stroje a jejich pilotáž vždy patřila a bude patřit k vrcholům v tomto odvětví, které určuje další směr a rozšiřuje technické schopnosti.”
„S nedostatkem zájmu se obecně nepotýkáme, spíše je problémem zdravotní a fyzický stav mladé generace, který je v mnoha případech limitující pro budoucí vstup do armády a obzvlášť pro výkon tak náročné profese jako je vojenský pilot,“ doplnil Šebesta.