Článek
„Pro vozidla na frontě jsou to často jen týdny nebo jednotky měsíců. Nejde jen o ztráty v přímém boji, ale často o obtížný terén, hůř dostupný servis a svérázné počasí. Vozy v přední linii se musí prohánět po nezpevněných cestách ve vysokých rychlostech, aby unikly dronům,“ vysvětlil Jiří Robenek z IVS.
Reportáž z Kyjeva: Jak normálně žít, když vás válka dožene i tady
V říjnu IVS převezla k frontě u Kramatorsku terénní pick-up českému vojenskému medikovi Pavlu P. „V těžkých podmínkách starší vůz, který jsme před převozem po vlastní ose nechali opravit, zvládl dva měsíce. Ale tím se nemůžeme nechat rozhodit, sháníme další auta, která v Česku dosluhují, ale přesto jsou ještě schopná udělat poslední službu válkou zmítané Ukrajině,“ podotkl Jiří Linka ze zlínské IVS.
Posledním autem, které zlínská organizace dopravila na Ukrajinu, byla v minulých dnech obyčejná fabia. „V sobotu šla k jednotce speciálních sil Kraken. Jde o civilní auto, které nebude jezdit do oblasti bojů, ale bude sloužit pro přejezdy mezi základnami po celé Ukrajině. Proto je výhodou, že je civilní, nebude na cestách nápadné,“ vysvětlil Linka.
Češi vezli pomoc, málem je zasáhly ruské rakety
Jen za první den vůz najezdil přes 400 kilometrů. „Vzhledem ke stáří, stavu cest a intenzitě využití je možné, že vůz bude časem poruchový a bude muset být nahrazen dalším. Nicméně za cenu, za kterou byl pořízen, odvede neskutečné množství práce. Každá taková pomoc je silný impulz, že v tom nejsou lidé na Ukrajině sami a že je Západ neopustil,“ dodal Linka.
Iniciativa Vlny solidarity je zlínskou humanitární organizací sdružující dobrovolníky a dárce, kterým není lhostejný osud uprchlíků a migrantů. Na Ukrajině pomáhá od vypuknutí války v únoru 2022.