Článek
Rolba na baterky se napohled v ničem neliší od švédského armádního obojživelníka Hägglunds z konce devadesátých let minulého století. Útroby stroje pro dopravu materiálu a turistů na hřebenové boudy skrývají místo spalovacího motoru stokilowatový elektrický agregát.
„Výkon je shodný s původní švédskou rolbou. Jízdní vlastnosti, údržba, dopad na životní prostředí a provozní náklady nesrovnatelné,“ zhodnotil prototyp testovaný posledních čtrnáct dnů na vrcholu Černé hory rolbař Jiří Mičánek. Elektrorolba přestavěná za tři týdny díky firmě EVC Group z Hägglundsu ujede na jedno nabití třicet kilometrů. „Baterie s vyšší kapacitou umožní dvojnásobný dojezd, což naprosto stačí pro denní potřebu horské dopravy,“ tvrdí Mičánek.
Elektrorolbu chtějí vlekaři zařadit do dopravního arsenálu SkiResortu a inspirovat boudaře. Roleb vhodných k přestavbě na elektrický pohon jezdí po českých horách stovky. „Přestavba vyjde na tři milióny korun. Zareagovat by mohlo ministerstvo životního prostředí,“ míní ředitel SkiResortu Petr Hynek.
Osud úspěšně otestované elektrorolby závisí na financích. „Rolbě buďto vrátíme spalovací motor s pocitem, že by to šlo, a budeme čekat na zázrak. Nebo ji upravíme pro běžný provoz,“ předjímá Hynek. Elektromotory plánuje SkiResort vybavit i skibusy zajišťující dopravu mezi jednotlivými středisky lyžařské arény. „Podporujeme každou technologii šetrnou k životnímu prostředí,“ reagoval mluvčí Správy Krkonošského národního parku Radek Drahný.
Vize horské elektromobility zapadá do plánu SkiResortu propojit hlavní střediska dvojicí lanovek. Doprava turistů pohodlnějšími a rychlejšími lanovkami odlehčí nezřídka narvaným skibusům. „SkiResort v zimě navštíví skoro 900 tisíc lidí, kteří vyžadují stále pohodlnější a zároveň k přírodě šetrnější způsob dopravy, o čemž bychom rádi vedli diskusi s orgány státní správy,“ podotkl Hynek.