Článek
Budka je hlavní atrakcí happeningu ke Světovému dni důstojné práce. Pokud si do ní zajdete vylít zlost, dáte tak svůj hlas dodržování pracovních i lidských práv při výrobě zboží. „České i nadnárodní firmy si musí uvědomit, že české spotřebitele čím dál tím víc zajímá, kde se ušilo jejich oblečení, vyrobily hračky nebo vypěstovalo exotické ovoce,“ říká Anna Lazorová, vedoucí programu Odpovědnost firem organizace NaZemi.
Z výzkumů organizace NaZemi a jejích partnerských organizací v roce 2010 vyplynulo, že v některých asijských továrnách na outdoorové oblečení pracují dělníci až 16 hodin denně 6 dnů v týdnu. „Často nejsou propláceny přesčasy, továrny zadržují mzdy a dělníci se nesmějí sdružovat v nezávislých odborech,“ popisuje Anna Lazorová, která se výzkumu sama účastnila.
Organizace také podnikla průzkum na českém trhu mezi zahraničními i tuzemskými firmami, aby zjistila, které z nich znají a řeší podmínky v dodavatelských řetězcích. Výsledek byl zneklidňující – úplné minimum.
Happening chce proto velkým firmám dokázat, že spotřebitelé chtějí kupovat eticky čisté zboží a volají po skutečné společenské odpovědnosti jednotlivých společností. V rámci kampaně se proto prostřednictvím budky sbírají hlasy spotřebitelů ve formě fotografií. Výsledná fotopetice bude předána českým i nadnárodním firmám ke Dni lidských práv 10. prosince.