Článek
Legislativa totiž sdílené zóny zavedla teprve k 1. lednu. Mají trochu jiný režim než pěší zóny, protože do nich mohou vjíždět auta.
„Do sdílené zóny mají přístup všichni účastníci silničního provozu. Rychlost projíždějících aut je ale s ohledem na bezpečnost omezena na 20 kilometrů v hodině. Systém funguje tak, že v ní nikdo nesmí nikoho ohrozit,“ řekl Novinkám mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Do sdílené zóny mají přístup všichni účastníci silničního provozu
Chtěli dát zelenou chodcům
Prohlášení prostoru od obchodního domu Letmo až po vstup do dosavadní pěší zóny v Masarykově ulici za sdílenou zónu je ale administrativně poměrně náročný akt. Město se na něm musí domluvit s jihomoravským krajským úřadem a také s dopravní policií.
Nové značky či pravidlo dvou vteřin. Otázek pro budoucí řidiče bude přes tisíc
Proto nelze zatím podle mluvčího ani odhadnout, kdy by měla tato uvažovaná změna nastat. „Snahou vedení města ale bude, aby to bylo co nejdříve,“ uvedl mluvčí s ohledem na bezpečnost chodců.
Pěší zóna se rozšířila o přednádražní prostor loni v červnu po jeho zásadní rekonstrukci. Město vzalo v potaz, že zastávka tramvají před nádražím je v Brně nejdůležitějším tramvajovým uzlem. Brněnská MHD denně přepraví milion cestujících, většinu z nich tramvajemi.
Rekonstrukce prostoru počítala s tím, že chodci budou na nástupní ostrůvky procházet bez omezení, tedy bez obavy z projíždějících aut. Z nástupních ostrůvků proto zmizela bezpečnostní zábradlí. Drážní úřad ČR s tím souhlasil, ale pouze pod podmínkou, že prostor bude pěší zónou, čímž do něj bude zamezen, s ohledem na chodce, vjezd automobilům.
Před nádraží se vrátila auta
Krajský úřad ale situaci vyhodnotil jinak. Město prý neuvedlo legitimní důvod, proč potřebují chodci v daném úseku větší ochranu. Ve svém zamítavém stanovisku k pěší zóně uvedl, že se kvůli tomu vytvářejí kolony aut na křižovatce za viaduktem v Křenové ulici. Argumentoval tím, že v místě byla do vyhlášení zóny nulová nehodovost.
Vedení města se hájí tím, že tomu bylo jen díky zábradlí na tramvajových ostrůvcích. To ale bylo zrušeno.
Brno si nadále stojí za tím, že nejlepším řešením pro bezpečnost celého provozu před nádražím by byla pěší zóna a že postup města byl správný. (Redakce z textu odstranila mylnou informaci, že spor skončil u krajského soudu, který se přiklonil na stranu kraje).
Pokud legislativní novinka, tedy sdílená zóna, projde, bude po technické stránce nutné jen vyměnit značky, a to Pěší zónu za Sdílenou zónu. Chodcům tak nezbude nic jiného než si opět zvyknout na sice velmi pomalou, ale stále rušnou automobilovou dopravu.