Článek
O zákazu rozhodl minulý týden ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
„V poslední době vzrostl počet stížností na práci řidičů včetně stížností na hlasitý poslech rádia, který některé cestující ruší. Tuto situaci se nám dlouhodobě nedaří vyřešit,“ řekla Novinkám k problému mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Tomaštíková.
„Současně registrujeme větší podíl nehod zaviněných našimi řidiči,“ dodala mluvčí DPMB.
Trolejbusy bez trolejí využijí na pravidelné lince v Brně
Jako první o zákazu a současně netradičním sporu s odboráři upozornila Česká televize s tím, že byl zakázán poslech hudby i mluveného slova.
Odbory ostře protestují
Zdůraznila, že podnik na tento vývoj musel reagovat. „Je nám líto, že se toto opatření dotkne i řidičů, kteří pravidla respektují a kterých je většina. Toto opatření nemusí být trvalé, budeme sledovat jeho efekt a případně jej můžeme v budoucnu změnit,“ doplnila mluvčí.
Zákaz poslechu rádia platí v MHD v Děčíně, v Ostravě je povolen jen na konečných zastávkách.
Toto opatření nemusí být trvalé.
„Byl to pro nás blesk z čistého nebe. Je to opatření, které snižuje pohodu řidičů. Představte si, že sedm nebo někdy dokonce až 11 hodin řídíte, často v kolonách. Rádio v tu chvíli nabízí alespoň částečný relax,“ řekl předseda odborové organizace OSPLD Libor Weinstein.
Řidiče tramvaje dělá přes 30 let. Podle něj nejde jen o to, že se řidičům při poslechu hudby či mluveného slova řídí lépe. Rádia prý ulevují i sluchu řidičů od hlučných kol a lomozící tramvajové soupravy.
Řidiči se oficiálně k věci nechtějí vyjadřovat, nicméně podle nich „není dvakrát příjemné poslouchat z kabiny řidiče uplakané děti nebo rozhádané páry“.
Stačí prý stanovit míru hlasitosti
Poslech rádií byl zaveden v brněnské MHD v roce 2015, a to ve snaze přispět k pohodlné jízdě cestujících.
„Nyní se vracíme o krok zpět. Děje se tak v době, kdy se potýkáme s nedostatkem řidičů. Měli bychom se spíše snažit jim pracovní podmínky zlepšovat,“ uvedl Weinstein.
Plně se shoduje s vedením podniku v tom, že tramvaj, trolejbus nebo autobus není koncertní sál a nemohou v něm být puštěny reproduktory naplno.
Vracíme se o krok zpět. Děje se tak v době, kdy se potýkáme s nedostatkem řidičů. Měli bychom se spíše snažit jim pracovní podmínky zlepšovat
Za odbory navrhuje řediteli Havránkovi, aby rádia povolil, ale na druhé straně řidičům stanovil nejvyšší možnou úroveň hlasitosti.
Mluvčí Sdružení dopravních podniků ČR Linda Hailichová uvedla, že kromě Brna se momentálně hlučnost rádií v prostředcích MHD nikde neřeší. Tato problematika spadá do interních předpisů, které má každý podnik nastavené individuálně.
„V některých městech je poslech hudby zcela zakázán, jinde je povolen s určitým omezením, například že její hlasitost nesmí obtěžovat cestující nebo může poslouchat jen na konečných zastávkách. Obecně ale převládá spíše benevolentní přístup,“ doplnila mluvčí.