Hlavní obsah

V Brně objevili sochu v soše. Průvodce k nálezu namluvil Rychetský

Nečekaného průvodce mohou dostat ti, kteří se vypraví po stopách unikátního brněnského nálezu sochy v soše. Zasvěcený výklad o dějinách umění s téměř detektivní zápletkou jim totiž poskytne Pavel Rychetský. Ne, že by snad končící předseda Ústavního soudu přesídlil do brněnského Paláce šlechtičen, kde k nálezu došlo, jen propůjčil svůj nezaměnitelný hlas k namluvení komentáře k videu mapujícímu objev.

Instalace madonyVideo: Pastiglia, společnost pro obnovu památek

Článek

K nečekanému a v tuzemsku naprosto raritnímu nálezu zcela neznámé sochy skrývající se v druhé soše došlo při rekonstrukci kaple v Paláci šlechtičen na brněnském Náměstí Svobody. Na oltáři tam byla tzv. černá madona.

„Z počátku ta socha vypadala zcela normálně. My jsme ji ale vzali na CT do Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně a poté, co jsme viděli snímky, už byla situace jiná. Věděli jsme, že vidíme něco zvláštního, ale nevěděli jsme, co to vlastně je,“ popsal Novinkám cestu k objevu historik umění a šéf restaurátorské společnosti Pastiglia Martin Číhalík.

Na dílně restaurátoři sundali ze zad sochy dvě dřevěné desky a pod nimi našli fragmenty řezby na soše schované uvnitř. „Nastala otázka, co jsme našli a co to vlastně znamená. Protože vnitřní socha byla z lipového dřeva, které nelze dendrochronologicky datovat, vzali jsme třísku o hmotnosti asi jednoho gramu a tu jsme poslali na radiokarbonovou analýzu na univerzitu Salento v jihoitalském Lecce,“ pokračoval Číhalík.

Tomograf odhalil skryté nemoci vzácné černé madony

Domácí

Na základě analýzy bylo jasné, že socha uvnitř pochází z pozdního středověku, zatímco vnější socha je asi o dvě století mladší, přičemž poslední podobu jí vtiskl umělec až v devatenáctém století. Otázka, proč okolo staré sochy vznikla novější, ale stále zůstávala otevřená. O starší soše totiž nikde nebyly žádné archivní záznamy a až do jejího objevení neměl nikdo o její existenci potuchy.

Číhalík nakonec postavil hypotézu o původu sochy za působení řádu minoritů, kteří měli v Brně klášter a také působili jako duchovní správci kaple v Paláci šlechtičen. Na začátku osmnáctého století se v kostele při klášteře začala stavět loretánská kaple a socha z Paláce je přesně typem loretánské černé madony, která ostatně také stojí i ve zmíněné kapli.

„Mám za to, že ta stará socha pochází z kláštera a byla zřejmě velmi uctívaná. Zřejmě už ale byla velmi poškozená, a tak byla použita jako jádro nové sochy. Takový postup je znám na případech z jižní Evropy, v tuzemsku ale o ničem podobném nevím. Fyzicky už není možné ty dvě sochy oddělit, museli bychom totiž tu novější zničit,“ vysvětlil Číhalík.

Foto: archiv FNUSA, Právo

Socha na tomografickém „vyšetření“

Podobný nález se může udát třeba jednou za život, proto se restaurátoři rozhodli udělat krátké video mapující celý objev. „Bylo potřeba mít i nějaký komentář a já jsem chtěl, aby ho namluvil někdo s nezaměnitelným hlasem a líbila se mi myšlenka, že to bude někdo, kdo nemá s dějinami umění nic společného. Oslovili jsme proto doktora Rychetského, který svolil. Jsem mu za to velmi vděčný, protože ho mám rád jako člověka, odborníka a jeho hlas je opravdu nezaměnitelný,“ dodal Číhalík.

A tak k pětiminutovému videu zní komentář odcházejícího šéfa konstitučního tribunálu. „Brno je pro mě město, které skrývá nová a nová překvapení,“ začíná originální Rychetského promluva, jež pokračuje podrobným popisem celé anabáze.

Tým brněnských vědců pořídil v Austrálii unikátní snímky sluneční koróny

Věda a školy
Související témata:

Výběr článků

Načítám