Hlavní obsah

Uzavírek je moc a jsou nelogické, stěžují si pražští řidiči. Je jich stejně jako loni, oponuje Hřib

Uzavírek v Praze je letos stejný počet jako loni, reaguje náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) na kritiku části řidičů. Ti si stěžují na nelogické plánování uzavírek i jejich četnost. Novinky si i s kamerou projely často kritizované a také ucpané části Prahy. Kde to stojí nejvíce a proč? Odpověď nabídne naše videoreportáž.

Dopravní situace v PrazeVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Takřka všechny příjezdy do Prahy jsou přes léto ovlivněny uzavírkami na silnicích. Podle webu opravujeme.to, který reviduje veškerá pražská omezení, se během letních prázdnin setkají řidiči s celkem 115 komplikacemi na silnicích.

„Bohužel není možné rozvíjet nebo modernizovat město bez dopravních omezení. Až někdo vymyslí, jak tohle udělat, tak určitě dostane Nobelovku nebo možná i dvě,“ řekl Novinkám Hřib.

Práce na silnicích jsou podle náměstka pro dopravu velice pečlivě koordinovány. Jak ale upozorňuje, hlavní město Praha není jediným investorem činností, které vedou k omezením na silnicích. „Je tu také dopravní podnik, ale třeba i vodárny, kanalizace nebo soukromí investoři, jejichž práce vedou k dopravním omezením,“ dodává Hřib.

MAPA: Kde hrozí o prázdninách největší kolony?

Ekonomika

Podle něj je omezení zhruba stejný počet jako loni. Podle webu opravujeme.to jich letos je v červenci a srpnu 115, loni jich web uváděl za stejné období 99.

„Musíme si ale nalít čistého vína. V momentě, kdy opravujeme Barrandovský most z důvodu, že nikdo z nás s tím mostem nechce spadnout, a jedná se skutečně o nejvytíženější automobilový most v celé téhle zemi, tak představa, že to nebude mít vliv na dopravu ve městě, by byla naivní,“ dodal náměstek.

Nejde o množství, ale koordinaci, zlobí se řidiči

Podle některých řidičů není však problém množství, ale nekoordinace uzavírek a jejich blízkost. Často tedy prý nastává situace, že se rozkope hlavní tah i objízdná trasa.

„Je to katastrofa,“ postěžovala si v anketě jedna z řidiček. „Třeba v okolí Pankráce se vůbec nedá projet. Do práce teď musím vyrážet o hodinu dříve,“ dodala.

Foto: Novinky

Jedním ze zcela uzavřených míst je v létě Peroutkova ulice v hlavním městě.

„Nemá to logiku. Já jezdím s autobusem a je to katastrofa. Celá Praha je rozkopaná,“ připojil se další z pražských šoférů.

„Výpadovka na Ústí je podle mě úplně strašná. Strávili jsme na cestě do Drážďan hodně času,“ dodal další muž v anketě Novinek.

„Uzavírek je podstatně více než jiné roky,“ tvrdí další řidič. „Hlavně centrum, Václavské náměstí. Má to ale i pozitivní vliv. Když se hodně staví, tak přibyde hodně nového,“ dodal.

Koordinace s městskými částmi

Veškerá omezení jsou však podle Hřiba koordinována s dotčenými městskými částmi. „Městské části mají možnost se vyjádřit. Co se týče oprav, tak se vždy zpracovávají dopravní modely, aby mohla státní správa vůbec vydat povolení k dopravnímu omezení. Pokud dopravní model ukazuje, že je možné to realizovat, tak se to povolí, jinak by to povolit nešlo,“ obhajoval Hřib situaci v Praze.

Praha se podle něj snaží maximálně využít právě letní prázdniny, kdy je v Praze nejnižší provoz. „V tom se nijak nelišíme od jiných evropských metropolí. Když jsem se dnes ve dvě hodiny koukal na jeden renomovaný dopravní index, který nabízí srovnání evropských měst pomocí jednotlivé metodiky, tak z toho vyplývá, že rozdíly v době, kterou potřebujete na ujetí deseti kilometrů v centru, se v Berlíně, Vídni a Praze liší jenom o několik sekund,“ tvrdí náměstek.

Foto: Novinky

Rozkopaná je v Praze též křižovatka ulic Sokolovská a Českomoravská.

Dodal, že opravy, které mohou počkat do příštího roku, kdy se již nebude pracovat na opravě Barrandovského mostu, budou realizovány později.

„Navíc je důležité si uvědomit, že některé věci prostě zkoordinovat nejde, protože jsou tady havarijní opravy. Pokud vám někde začne unikat plyn nebo voda, tak nad tím prostě nemůžete mávnout rukou s tím, že to opravíte, až se tam za dva roky bude pokládat optický kabel,“ zmínil.

Rozkopané úseky

Mezi místa s nejsilnějším provozem způsobeným četností uzavírek patří jistě téměř všechny příjezdy do hlavního města.

Konkrétně jde třeba o trasu ve směru od západních Čech. Pokud se z Pražského okruhu řidiči vydají na centrum přes Barrandov, potkají hned několik omezení. Rozkopané jsou sjezdové rampy z Pražského okruhu, a to v obou směrech, provoz je tam proto sveden do dvou pruhů. Další omezení je také o zhruba dva a půl kilometru dál, na úrovni Barrandovského sídliště, kde se rekonstruují podchody pro pěší.

Foto: Novinky

Při cestě z Pražského okruhu ve směru na Barrandov a Braník postojí řidiči hned několikrát.

Pod Barrandovskými terasami následuje zdržení kvůli rekonstrukci Barrandovského mostu, a pokud se motoristé vydají na centrum, zbrzdí je zúžení kvůli výstavbě Dvoreckého mostu.

„Toto je záležitost, kdy v momentě, kdy je zúžený provoz u Barranďáku, tak logicky není problém, že je zúžení i Dvoreckého mostu, protože ten tok aut je už tomu přizpůsoben,“ obhajoval náměstek dvě omezení na jedné trase za sebou.

Pokud by někdo plánoval objet celou trasu přes Radlice a Malvazinky, bude muset projet přes Radlickou či Plzeňskou. Až do prosince je totiž uzavřena též Peroutkova ulice.

Stojící Strakonická

Oprava Barrandovského a stavba Dvoreckého mostu zdrží též řidiče přijíždějící po Strakonické ulici. Tam kolony začínají již při Zbraslavi, kde se staví podchod pro pěší, dále si řidiči postojí v Chuchli, provoz tam omezuje rekonstrukce Branického mostu. Poté plynule navazuje kolona kvůli zmiňovanému Barrandovskému mostu. Ve směru od Strakonic se ale část mostu neopravuje, i přesto je však uzavřena nájezdová rampa na most.

Foto: Novinky

Při cestě do metropole ve směru od Strakonic po D4 potkají řidiče hned čtyři významná omezení.

„Ten důvod je kvůli tomu, aby auta byla vedena vratnou rampou u Lihovaru a najížděla na Barranďák z trochu jiného směru, což usnadňuje ten komplikovaný rozplet, který tam jinak nastává na začátku mostu,“ sdělil Novinkám Hřib.

Obdobná situace trápí také řidiče mířící do metropole z dálnice D8. V Cínovecké a Kbelské ulici probíhá výměna asfaltových vrstev. Kolony se ale tvoří též v přilehlé Ďáblické ulici, kterou by se dal hlavní tah objet. Jenže nedá. Rekonstruují tam totiž část ulice.

Při cestě do centra pak dále motoristy zdrží oprava revizních lávek na mostě Barikádníků. Situaci pak nepomáhají ani rozsáhlé uzavírky v okolí holešovického Výstaviště, kde probíhá kompletní rekonstrukce ulice Dukelských hrdinů a zcela uzavřena je také objízdná trasa přes Bubenskou ulici, kde Správa železnic buduje novou trať na letiště. Další výraznou uzavírkou v okolí je ulice Korunovační, kde až do října probíhá obnova vodovodního řadu.

Foto: Novinky

Kvůli opravám stojí často řidiči také ve směru od dálnice D8 od Ústí nad Labem.

Tři hlavní tahy ve východní části města

Řidičů mířících od východu republiky se zcela jistě dotkne jedna z uzavírek na třech hlavních tazích.

V Poděbradské ulici probíhá rekonstrukce komunikace, na alternativní objízdné trase v Českobrodské ulici zase pracují na obnově vodovodního řádu a o kousek dál, v Průmyslové ulici, zase probíhá až do konce letních prázdnin výměna povrchů vozovek.

Foto: Novinky

Ve směru od Černého Mostu si řidiči při cestě do centra mohou vybrat více tras, na každé ale potkají nějakou uzavírku.

Pokud by se řidiči chtěli vydat na centrum přes Českomoravskou nebo Sokolovskou, tak se na pár desítek minut zaseknou na křižovatce těchto ulic, kde se až do listopadu bude kopat, a to za čelem zvýšení bezpečnosti chodců a dopravy.

Anketa

Přijdou vám omezení v provozu aut rozsáhlejší než v minulých letech?
Ano, zcela jistě
79,3 %
Ne, situace na silnicích mi přijde podobná jako jiné roky v létě
15,1 %
Automobilová doprava se mě netýká, jezdím městskou hromadnou dopravou
5,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2280 čtenářů.

Vedení Prahy brojí proti autům ve městě. Na magistrátu jich ale přibývá

Domácí

Pro zpoplatnění vjezdu do centra Prahy je pouze 15 procent obyvatel, ukázal průzkum

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám