Hlavní obsah

Ústecký kraj schválil trasu rychlodráhy, starostové jsou proti a chystají žaloby

Po šestihodinovém jednání schválili v pondělí večer zastupitelé Ústeckého kraje trasu vysokorychlostní trati navrženou Správou železnic (SŽ). Vysokorychlostní trať spojí Prahu přes sever Čech s Drážďany. Proti vybrané trase vystoupily desítky občanů a starostů obcí ležících podél vybrané trati. Pro hlasovalo 30 zastupitelů z 51 přítomných.

Foto: Vizualizace Rusina Frei architekti

Takto by měl vypadat terminál pro vysokorychlostní železnici u Roudnice nad Labem.

Článek

Nová trať povede skrz Středohorský tunel přes Ústí nad Labem, kde bude zastávka a terminál, do Krušnohorského tunelu. Celá trasa z Prahy do Drážďan měří 137 kilometrů. Cesta z Prahy do Ústí se díky vysokorychlostní trati zkrátí na půl hodiny.

„Začíná rozvoj našeho Ústeckého kraje. Zhruba 800 tisíc lidí čeká na infrastrukturu, která pomůže v tom, abychom se mohli rozvíjet po straně průmyslu, cestování, cestování za prací. Pro kraj je to velký přínos,“ řekl po hlasování novinářům hejtman Jan Schiller (ANO). Podle něj by jakákoliv varianta nějakou obec zasáhla. „Prostor pro odložení rozhodnutí, jak to navrhovali opoziční zastupitelé, nebyl,“ dodal.

Schválení trasy znamená podle ředitele Správy železnic Jiřího Svobody významný posun ve zlepšení vnitrostátní i celoevropské infrastruktury. „Zároveň předznamenává bezpečnější a pohodlnější cestování pro všechny obyvatele i návštěvníky kraje a otevírá nám cestu k dalšímu zrychlení české železniční dopravy,“ uvedl Svoboda na síti X.

Rychlovlaky v Česku mají jezdit až 350 km/h

Ekonomika

Pětitisícový Chlumec na Ústecku se obrátí na soud. Po státu požadoval, aby posunul portál Krušnohorského tunelu dál od obydlených oblastí a zrušil odbočku směrem na Teplice, která by do města přivedla nákladní dopravu. „Budu navrhovat na našem zastupitelstvu podání žaloby k soudu,“ uvedla starostka Veronika Srnková (Šance pro Chlumec).

K předložené trase dostal krajský úřad přes 600 připomínek. Občané, starostové a místní politici vytýkali Správě železnic, že neprobrala s obcemi všechny možnosti, do debaty nepřizvala zástupce regionu, navržená trasa povede záplavovým územím, zemědělsky hodnotným, v blízkosti obydlí. Starostové také vytýkali krajským politikům, že se jich nezastali.

„Budeme mít velice dlouhý Středohorský tunel, který pojme 50 nákladních vlaků, a zbytek povede dál přes obce na Litoměřicku, které se už dnes potýkají s nadměrným hlukem. Bez dohody s obcemi by se taková věc neměla realizovat,“ uvedl zastupitel Křešic Ondřej Štědrý.

„Schválili jsme si na zastupitelstvu vyčlenění finančních prostředků na boj proti předložené variantě. Hodnocení vlivu na životní prostředí je uděláno povrchně, podklady jsou zkreslující, zavádějící,“ uvedla starostka obce Hrobce Kateřina Hlaváčová (Pro lepší budoucnost). Peníze na boj u soudu schválila také obec Židovice.

Pokud starostové podají žalobu, soud by musel rozhodnout, zda bude mít odkladný účinek.

Trať povede podle schváleného návrhu z Prahy do Roudnice nad Labem, kde bude vybudován terminál, podél dálnice D8, následně překlene Labe, v okolí Křešic na Litoměřicku vstoupí do Středohorského tunelu, který skončí v Ústí nad Labem v části Střekov.

Řeku znovu překoná přes most, terminál bude v oblasti současného západního nádraží a pokračovat bude trať směrem do Německa v okolí Chabařovic, tunel přes Krušné hory začne u Chlumce.

Terminál rychlodráhy u Jihlavy už zná budoucí podobu. Vlaky tu budou svištět i nad D1

Ekonomika

Výběr článků

Načítám