Článek
Silnice I/13 má navázat v Karlových Varech na dálnici D6 do Chebu a později dál až do Německa. Ještě na konci loňského roku ředitel karlovarské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lukáš Hnízdil věřil, že se podaří alespoň posudek EIA zadat ve čtyřpruhové variantě. Ta by do budoucna dávala minimálně naději na rozšíření silnice.
V současné době vede silnice I/13 mezi Ostrovem a Kláštercem ve dvou pruzích, které se jen na několika místech s prudkým stoupáním rozdělí na tři. Silnice vede středem několika obcí a také za nepříznivého počasí velmi zrádným údolím. Silnice totiž často namrzá.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/nO1SBfAluiUs1XsSCUOF0u/277d/tri-pruhy-silnice-prelozka-straz-nad-ohri.jpeg?fl=cro,0,0,4000,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ve Stráži nad Ohří je prostoru pro pěší mezi zástavbou a silnicí minimální.
„Bohužel, musíme postupovat podle rozhodnutí dopravní komise na ministerstvu a ta rozhodla o třípruhové variantě. A i EIA tak bude muset být zpracovaná pro tuto variantu,“ řekl Hnízdil. Že by se někdy silnice mohla rozšířit na čtyři pruhy, by bylo za těchto okolností komplikované. Podle Hnízdila by se musel udělat prakticky zcela nový posudek a to stojí několik milionů korun.
Velkým zklamáním je to pro Karlovarský kraj, který do poslední chvíle usiloval o čtyřpruhové řešení. Vzhledem k tomu, že samotná stavba rychlejšího propojení Karlovarského a Ústeckého kraje začne za mnoho let, byl by čas ještě na jednání a změnu stanoviska. Hovoří se o termínech po roce 2030 a dále.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/kObgaqJNMnKEQFp6CUOIWg/385d/silnice-i-13-straz-tri-pruh.jpeg?fl=cro,0,0,4000,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Přecházení přes silnici po přechodu je vždy dobrodružstvím, chodcům není co závidět.
Důvody schválení úspornější třípruhové varianty jsou podle Hnízdila ryze ekonomické. „Vždy se posuzuje intenzita dopravy, a to nejen dnes, ale i odhad do budoucna, ale také náklady na stavbu. A v tomto případě jde o velmi nákladnou stavbu v komplikovaném terénu a na druhou stranu tam není taková intenzita dopravy, okolo osmi tisíc aut denně,“ uvedl Hnízdil.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/kObgaqJNMnVbj2l6CUOQo4/eec6/silnice-doprava-i-13-prelozka-boc.jpeg?fl=cro,0,0,4000,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Nebezpečná dopravní situace je kvůli křivolaké silnici první třídy vedoucí těsně mezi domy rovněž v Boči.
Jak ale doplnil, i při střídavém třípruhu se provoz na I/13 rozšířením zrychlí a hlavně bude bezpečnější. „Pokud budou oba směry oddělené, tak odpadne nebezpečí čelních srážek při předjíždění. A u střídavého třípruhu prostě řidič počká pár minut, až se silnice rozšíří, a bude moci předjet,“ zmírňuje výhrady Hnízdil.
Variant, jak překonat novou silnicí údolí řeky Ohře mezi Ostrovem a Kláštercem, bylo více. Nejbezpečnější, ale také nejdražší počítala s dlouhým tunelem pod pohořím, kterým silnice prochází. Současné nejnebezpečnější úseky jsou obcemi Boče a Stráže nad Ohří. Nejenže jsou tam časté nehody, hlavně za špatného počasí, ale kvůli nemožnosti silnici objet po jiné trase je zde doprava často zastavena na mnoho hodin.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oW_A/kObgaqJNMnB0yvGmaCUOTnl/0e53/silnice-i-13-prelozka-tripruh-boc.jpeg?fl=cro,0,0,4000,3000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
I když kamiony dodržují v Boči předepsanou rychlost, za zatáčkou jsou pro chodce jen těžko vidět.
Na silnici jsou vidět především poměrně dlouhé kolony osobních vozidel za kamiony, které na úzké silnici takřka nelze předjet. Historické domy v obou osídlených částech stojí v mnoha případech hned u silnice. A to i v nepřehledných zatáčkách. Proto se tam měří rychlost průjezdu a udělována je tam spousta pokut. Nová trasa I/13 se má zastavěným obcím vyhnout, stejně jako chráněným oblastem přírody.