Hlavní obsah

Ústecké ředitelství silnic a dálnic proplácelo fiktivní stavby, míní Bárta

Právo, Oldřich Danda

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) v rozhovoru pro Právo zveřejnil praktiky, jakých se mělo dopouštět bývalé vedení ústecké pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Kontroloři z jeho úřadu přišli mimo jiné na to, že ředitelství proplácelo stavebním firmám práce, které se nikdy neuskutečnily.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Vít Bárta (VV)

Článek

Bárta již dříve uvedl, že z nelegální činnosti měli profitovat zákulisní hráči politiky označovaní za kmotry Patrik Oulický z ODS a Petr Benda z ČSSD.

„Audit na Ředitelství silnic a dálnic prokázal, že byly propláceny aktivity, které se nikdy neuskutečnily, docházelo k manipulaci s bankovními příkazy. Existuje značná pochybnost o tom, že byly přijímány závazky, ke kterým ústecké ŘSD nemělo kompetence,“ řekl Bárta v rozhovoru.

Bárta před třemi týdny na vedení ústeckého ředitelství podal trestní oznámení kvůli tomu, že manažeři ŘSD měli krýt nelegální činnost stavebních firem. Trestní oznámení míří i na Tomáše Hofmanna z ústeckého ŘSD, který měl využívat automobil stavební firmy Skanska.

Generální ředitelství silnic a dálnic následně odvolalo šéfa ústecké pobočky Renného Komínka. O post přišli i manažeři, kteří měli na starosti provoz a výstavbu. Jedním z nich je právě Hofmann.

Bárta tvrdí, že ho na spojení mezi Oulickým, Bendou a ústeckým ŘSD upozornili zaměstnanci ministerstva dopravy. „Přišli za mnou vlastní zaměstnanci a říkali, že tihle lidé ti to nikdy nepovolí. Víc je otázkou trestního oznámení, které budeme mimochodem nově rozšiřovat,“ poznamenal Bárta.

Bendl a Slamečka prý o čachrech nevěděli

Bývalí ministři dopravy o tom, že se v ústeckém ředitelství prováděly nepravosti, neměli podle svých slov tušení. Současný šéf středočeské ODS Petr Bendl byl ministrem dopravy tři měsíce na jaře 2009. „O tom jsem povědomí neměl, kdybych o tom věděl, tak bych samozřejmě konal,“ řekl Právu Bendl.

Podobně reagoval i jeho nástupce Gustav Slamečka, kterého ODS nominovala do Fischerovy vlády. „Kompetence byly rozdělené tak, že ministerstvo dopravy kontrolovalo generální ředitelství a kontrolu jednotlivých správ měl v kompetenci generální ředitel,“ řekl Právu Slamečka.

O tom, že by v ústeckém ŘSD tahali za nitky Benda s Oulickým, také nevědí. „Pan ministr to zatím jen říká. Důkazy ještě nepředložil, pokud jsou, tak by je měl dát na stůl,“ poznamenal Bendl.

Benda celou věc považuje za nesmysl a podal kvůli tomu na Bártu žalobu pro křivé obvinění. Oulický, jehož firmy dostávaly od Ústeckého kraje i magistrátu mnohamiliónové zakázky a který si v chráněné krajinné oblasti bez povolení vystavěl luxusní vilu, se hájí tím, že žádná z jeho společností nikdy nepracovala pro ŘSD a silničními stavbami se vůbec nezabývá.

Česká televize ale uvedla, že má k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že Oulický je spoluvlastníkem společnosti Energetické a dopravní stavby. Ta se podílí na stavbách za skoro 2,5 miliardy korun, například na rozšíření silnice R 7 na Chomutovsku a na stavbě protipovodňové vany v Ústí nad Labem.

Výběr článků

Načítám