Hlavní obsah

Úředníci brání řidičům identifikovat se s EU

ČESKÁ REPUBLIKA

Motoristé si na SPZ s modrým pruhem počkají i několik let. Česko je sice od 1. května členem Evropské unie, ale řidiči si na registrační značky svých vozidel nesmějí vylepit modrou unijní značku s hvězdami a označením CZ, místo stávající velké mezinárodní značky. Brání tomu formalismus úředníků ministerstva dopravy, které řídí lidovec Milan Šimonovský.

Foto: Radka Patzáková

Na zámku Sychrov se malí i velcí návštěvníci dověděli vše o recyklaci starých spotřebičů.

Článek

Kdyby bylo na nich, dočkala by se většina našich motoristů značek s modrým unijním proužkem až za mnoho let. "Registrační značka má určité ochranné p r v k y a nelze na ni cokoli přilepovat. Povoleno to nebude," řekla včera Právu tisková mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Její tvrzení je však v rozporu s jiným rozhodnutím téhož ministerstva, a to, že k nynější SPZ by si motoristé mohli pořídit úchytný rámeček s modrým pruhem.

Na ten však není výrobce. "O euroúchyty by mezi motoristy byla jistě poptávka. První tři firmy se však na nás se žádostí o povolení obrátily až nyní. Jedna z nich splňuje základní parametry a je možné, že jí bude výroba úchytných rámečků schválena," řekla Právu Roubcová. Problém s tzv. euroúchyty je však v tom, že budou výrobně mnohem náročnější a také dražší než samolepky, které by mohly být levně na trhu prakticky ihned.

Evropské unii samolepky nevadí

"Kdyby úředníci tak tvrdošíjně netrvali na zákazu pro nálepky s modrým pruhem EU, přihlásilo by se okamžitě množství firem, jež by o to měly zájem. Naopak euroúchyty jsou komplikovanější záležitostí s vyšší cenou a nejistým odbytem," řekl Právu jeden ze zájemců o výrobu samolepek.

Modrý pruh na registrační značce má v nařízení rady EU č. 2411 z roku 1998 definovány přesné rozměry, zbarvení i umístění. Pro výrobce nálepek a motoristy by jistě nebyl problém to zajistit. Před časem se ostatně tyto samolepky běžně prodávaly, ale policie kvůli nim řidiče pokutovala, a tak z trhu zmizely.

Evropská unie přitom není v této věci nijak formalistická. Jak Právu včera potvrdil ředitel odboru schvalování vozidel a předpisů ministerstva dopravy Josef Pokorný, Evropská unie nezakazuje, aby na registrační znaky byl modrý pruh dodatečně nalepován. "Nařízení rady EU definovalo přesné rozměry a umístění tohoto pruhu na registrační značce. Že to bude dodržováno, garantuje stát, a v praxi by to bylo velmi obtížné. Proto jsme se rozhodli samolepky nepovolit," uvedl Pokorný.

Proč by to mělo být tak nesmírně obtížné, neupřesnil. Například dálniční známky si totiž vylepují podle předepsaného vzoru na určené místo sami motoristé a ministerstvu dopravy to nevadí.

Nové budou, až dojdou staré

Zavedení nových SPZ s modrým unijním pruhem může přitom trvat hodně dlouho, a leckdo se takové značky na svém autě třeba ani nedožije. Ministerstvo dopravy totiž rozhodlo, že je dopravní úřady budou moci motoristům vydávat až po vyčerpání zásob těch dosavadních značek. To může trvat podle zásob v krajích až rok, ale to jen pro nové registrace. Majitelé aut s dosavadními značkami mohou čekat třeba i deset a více let, až si koupí nové auto.

Lídr lidovců do Evropského parlamentu, senátorka Zuzana Roithová na popud Práva o problému registračních značek hovořila s ministrem Šimonovským. Zeptala se ho, zda nebude možné, aby si zájemci mohli nové registrační značky se symboly EU koupit, aniž by museli čekat na výměnu značek danou ze zákona. Podle Roithové ministerstvo dopravy tuto možnost zváží. "Ministr Šimonovský netušil, že by o nové značky byl takový zájem," dodala.

Výběr článků

Načítám