Článek
O tom, že je situace složitá, svědčí i zkušenosti některých dobrovolníků usnadňujících uprchlíkům přesun z vlaku k registraci nebo za jejich blízkými po republice. „Vyzvedl jsem u vlaku z Polska Ukrajinku s matkou a dvěma malými dětmi. Chtěly hned pokračovat dál do Plzně, kde by se zaregistrovaly,“ popisuje jeden z nich své zkušenosti z pražského hlavního nádraží.
Slovensko čeká na 400 tisíc běženců
Vzhledem k tomu, že neměly jízdenku na přesun po republice, musely jet napřed do registračního centra na pražském Vyšehradě. „Všichni nejsou tak bohatí, aby si mohli koupit jízdné pro několik lidí po republice. I kdyby na to však měli, je nutné počítat s tím, že o všechno na Ukrajině přišli a do začátku se jim bude hodit každá koruna,“ dodává.
Situaci kritizují i lidé na sociálních sítích. „Nárok na jízdenku zdarma mají teď prakticky jen ti, co jedou do zahraničí. Je to nesmysl. Dnes jsem jedné rodině platila jízdenky ze svého,“ napsala v diskusi Iniciativy Hlavák na Facebooku paní Pavla.
Registraci mají blízko, tvrdí resort
„Když řešíme o půlnoci současně absenci směnitelných peněz, dopravu dětí a zavazadel, přestupy spoji i pěšky a možnosti registrací při zkrácené úřední době i hrozby ztráty bydlení, bylo by aspoň jízdné zdarma v první den úžasnou pomocí,“ argumentoval další diskutující, pan Miloš. V praxi by mohli nárok doložit uprchlíci třeba čerstvou jízdenkou z mezinárodního spoje. Ministerstvo dopravy nicméně zatím pravidla měnit nehodlá.
Ženy na útěku potřebují ošetření i psychickou podporu
„Do Kongresového centra je to z hlavního nádraží několik málo zastávek metrem a cesta trvá pár minut, situace je tedy řešitelná a poloha výhodná,“ řekl Právu mluvčí resortu dopravy František Jemelka. Tento argument kulhá především v případě, když vlak dorazí večer nebo v noci, takže uprchlíci často musejí i s dětmi nocovat v nevyhovujících podmínkách, například na nádraží. Namísto toho, aby dojeli tam, kde mají bydlení zajištěné a kde by se mohli také registrovat.
Mluvčí připomněl, že i uprchlíci musí mít jízdenku na konkrétní spoj, i když v pěti dnech po vydání víza jim ji ve vlaku či na pokladně vystaví zdarma.
Nesedí 100 tisíc lidí. Stát o mnohých uprchlících nic neví
Opatření o cestování zdarma je omezené jen na železniční dopravu, což resort dopravy zdůvodnil větší kapacitou. Aktuální pravidla pro přepravu zdarma platí od 1. dubna.
„Smyslem bezplatné přepravy uprchlíků z Ukrajiny ve vlacích všech železničních dopravců v Česku je usnadnit jejich životní situaci v okamžiku, kdy byli z různých důvodů nuceni opustit své domovy,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
MŠMT: Při integraci Ukrajinců může být problém se zajištěním učitelů češtiny
„Na druhé straně je nutné přepravě vtělit určitá pravidla, protože není důvodné, aby zdarma cestovali vlaky na české železnici i občané ukrajinské národnosti, kteří dlouhodobě žijí v ČR a nastalý stav se jich přímo nedotýká,“ dodal Kupka.