Článek
Zahájení stavby 21 kilometrů dlouhého úseku D11 se ocitlo na mrtvém bodě. „Nedošlo ke zrušení celého tendru jako takového, nýbrž jedné jeho části, v níž Budimex nesplnil zadaná kvalifikační kritéria,“ upřesnil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Zadavatel tendru, společnost Ředitelství silnic a dálnic, se může proti verdiktu antimonopolního úřadu do patnácti dnů odvolat, ten jinak nabude právní moci. Tendr jako takový nebude ŘSD podle Švandy nuceno v celé šíři opakovat, půjde pouze o jeho napadenou část. Obstrukce dceřiné společnosti Metrostavu, jemuž soud za korupci na tři roky zatrhl účast na státních zakázkách, přesto strategickou dopravní stavbu odkládají na neurčito.
Firma MI Roads nařkla Budimex kvůli údajně nedostatečným zkušenostem ve stavbě tunelů, jež jsou na trase z Královce do Trutnova hned dva. „Disponujeme odpovídající kvalifikací, včetně týmů zkušených tunelářů, což si ověřil samotný investor, a připraveností začít okamžitě stavět,“ oponuje Diana Zyglewská z ústředí Budimexu ve Varšavě. „Respektujeme vydané rozhodnutí a čekáme na jeho detailní odůvodnění. Za podanou nabídkou a našimi referencemi si nicméně stojíme a budeme se o kontrakt i nadále ucházet,“ dodala.
Chceme začít okamžitě stavět. Poláci jsou otrávení z komplikací ohledně dostavby D11
Rýdl: Stavba mohla čtyři měsíce běžet
„Jediné, co k tomu mohu nyní říci, je, že zpráva ÚOHS dnes přistála v datové schránce. Další postup zvažujeme. Velmi nás to mrzí, protože stavba už mohla čtyři měsíce běžet,“ reagoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„Vím to od vás. S námi se tradičně nikdo nebaví. Někdo je chovný a druhý tažný. Máme z toho v uvozovkách řečeno velkou radost. Zvlášť když nyní začalo stavební řízení na dálniční odpočinkové parkoviště v katastru obce,“ neskrýval rozpaky starosta Královce, jehož se stavba úseku D11 nejvíc dotýká, Tibor Terbák (nezávislý).
Poláci, připravení stavět, od konce loňského roku s předstihem vytvořili administrativní a technické zázemí v Žacléři a Trutnově.
Stroje stojí na hranici
Stavební stroje stojí doslova seřazené na hranici, kde končí polská dálnice S3, na niž už dva roky navazuje pouze česká louka. Dálnici S3 chtějí Poláci plně zprovoznit v letošním roce, což způsobí značnou dopravní zátěž silnice z Královce přes Trutnov do Jaroměře, odkud pokračuje D11 směrem na Prahu. Každý měsíc zdržení znamená prodloužení dopravního martyria obcí a měst, kudy denně projede odhadem o desítky tisíc vozů víc. Polská S3 ze Štětína stáhne veškerou tranzitní dopravu od Baltu.
Průnik Budimexu na Trutnovsko, jenž se chce zároveň ucházet mimo jiné o stavbu posledního úseku D11 z Trutnova do Jaroměře, není žádnou novinkou. Jedna z největších polských stavebních firem zřídila v Trutnově pobočku před zhruba půl stoletím v souvislosti se stavbami krkonošských komunikací.