Článek
Důsledky požáru jsou zásadní pro provoz celého vraňansko-hořínského kanálu na Vltavě. „Vyhořelo celé ovládání plavební komory a plavební cesta byla mimo provoz,“ řekl Novinkám mluvčí středočeských hasičů Jan Sýkora. Jednou z verzí pro vznik požáru je technická závada, ale přesnou příčinu určí až výsledky vyšetřování.
Zařízení ve velínu v Hoříně automaticky řídí provoz na celém plavebním kanálu. Ten byl v minulých letech upraven a přestavěny byly mosty nad ním. Některé z nich jsou zvedací a jsou automaticky ovládané právě z Hořína. Zvedací je také samotný unikátní historický kamenný most z roku 1905 u hořínských zdymadel.
Úpravy plavebního kanálu s mosty a také s přestavbou unikátní historické plavební komory a kamenného mostu vyšly téměř na 1,8 miliardy korun.
Snaha o aktivaci záložního ovládání
Teď je technologie zajišťující zvedání mostů a řízení zdymadel poničená a lodě se přes plavební kanál nedostanou. „Ředitelství vodních cest zajišťuje provoz zdvižných mostů přes plavební kanál a jejich ovládání je mimo provoz. Během následujících dnů budeme řešit rozsah škod a aktivaci záložního ovládání,“ informoval Novinky mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.