Článek
O pozoruhodné dílo má veřejnost takový zájem, že Dopravní podnik města Brna nechal dokonce vybudovat provizorní vyhlídku u zastávky Lipová, na které se během dne vystřídalo asi pět set přihlížejících.
Tisíc metrů krychlových betonu
„Těší nás, že dopravní stavby v posledních letech budí takovou pozornost. Tisíc metrů krychlových betonu, který jsme na mostovce na začátku října zpracovali, nyní zraje. Mezi tím zde probíhá předpínání příčné a podélné výztuže. Práce na mostní konstrukci by měly být hotové do března. Pak zde budeme pokládat koleje a napojovat je na stávající trať,“ vysvětlil Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.
Délka rozvětvení je 95 metrů
Současně začaly práce na stavbě takzvané kolejové harfy přímo v reálu pisárecké vozovny. Jedná se o postupné napojování patnácti kolejí vedoucích z vozovny na jednu centrální. Ta se pak připojí na hlavní trasu na Mendlovo náměstí. „Celková délka rozvětvení je 95 metrů a je největší, jaké lze v tramvajových vozovnách v republice vidět,“ doplnil Havránek. Práce na kolejové harfě by měly být hotové do konce listopadu.
„Stavba je o to složitější, že se odehrává za provozu pisárecké vozovny. Kvůli výkopovým pracím zde máme méně odstavné plochy, což nás denně nutí k rychlým operativním řešením ve výpravě vozů. Pomáháme si například tím, že jsme deset tramvají dočasně deponovali do vozovny Medlánky. Také se urychlila likvidace vozů, které jsme vyřadili z provozu, aby zde zbytečně nezabíraly místo,“ uvedl technickoprovozní ředitel Vítězslav Žůrek
Smyčka umožní najíždění tramvají od Bystrce přímo do vozovny, bez nutnosti jezdit se otáčet až na Mendlovo náměstí. Provozní úspory DPMB vyčíslil na šest miliónů korun ročně. Práce s celkovými náklady 680 milionů korun na budování vratné smyčky probíhají od začátku roku a hotové budou do konce srpna 2024.