Hlavní obsah

Unikátní most v Plzni musel ustoupit přestavbě železnice

Právo, Patrik Biskup, Ivan Blažek
Aktualizováno

Desítky let po něm chodily na šichtu generace Škodováků. Unikátní most z roku 1931 nad železniční tratí v areálu plzeňské továrny musel nyní ustoupit, neboť brání její elektrifikaci. V noci na sobotu snesl ocelovou konstrukci vážící 145 tun speciální jeřáb, který dělníci na místě kompletovali čtyři dny. Jen na přepravu jeho ramen a protizávaží bylo třeba 18 kamionů, řekl David Sichrovský ze společnosti Swietelsky.

BEZ KOMENTÁŘE: Kvůli přestavbě železnice v Plzni odstranili Faltusův mostVideo: Patrik Biskup, Právo

Článek

Pětapadesát metrů dlouhý most, který je technickou památkou, chce po jeho renovaci využít město jako lávku na výpadovce na Karlovy Vary a propojit tamní rekreační oblasti Kyjovský a Radčický les s lesy mezi Košutkou a Krkavcem.

Foto: Patrik Biskup

V noci na sobotu snesl ocelovou konstrukci vážící 145 tun speciální jeřáb.

„Jde o jeden z prvních elektricky svařovaných mostů v Československu. V té době byl svého druhu největší na světě,“ řekl Pavel Domanický z Národního památkového ústavu v Plzni. Stavba překlenula železniční trať a propojila severní a jižní část továrny. Už léta je však nevyužitá nájezdová železobetonová rampa, kvůli jejímuž tvaru se mostu přezdívá Tobogán. Podnik se nakonec rozhodl konstrukci darovat městu.

Foto: Patrik Biskup

Jeřáb přesunul ocelový svařenec jen do vzdálenosti několika desítek metrů.

Památkářům přemístění stavby nevadí. „Důležité je zachování ocelové konstrukce, přenést ji lze kamkoliv,“ uvedl Domanický.

Jeřáb přesunul ocelový svařenec jen do vzdálenosti několika desítek metrů,

tam ho po dobu dvou let může mít město uložený zdarma. Podle Ondřeje Vohradského z městské Správy veřejného statku bude nutné konstrukci odstrojit, rozřezat na několik kusů a na novém místě opět svařit. Celkové náklady na instalaci mostu na novém místě se mají pohybovat kolem patnácti milionů.

Foto: Miroslav Chaloupka, ČTK

Padesát metrů dlouhou ocelovou konstrukci o hmotnosti zhruba 145 tun přesunul jeřáb o 55 metrů k plotu areálu u Domažlické ulice.

Most projektoval František Faltus, který se předtím mimo jiné podílel na návrhu ocelového mostu přes Dunajský kanál ve Vídni. Ve Škodových závodech působil od roku 1926. „Škodovka byla jedním z podniků, které elektrické svařování prosazovaly do praxe. Takto vyrobeným mostem ve svém areálu prokázali, že to skutečně jde,“ vysvětlil Domanický.

V roce 1932 Faltus uskutečnil své největší dílo – Tyršův most přes Radbuzu v Plzni. Byl to první celosvařovaný obloukový most v Evropě a byl řazen mezi pět nejodvážnějších konstrukcí světa.

Výběr článků

Načítám