Hlavní obsah

Uniformy mají vojáci na příděl, obrana nezvládá jejich nákup

Právo, Oldřich Danda

Kvůli několika zmařeným nákupům výstroje hrozí, že čeští vojáci v nejbližší době nebudou mít v čem cvičit a pracovní uniformy si budou muset kupovat v army-shopech. Například maskáčových blůz mají vojáci ve skladech jen 2700, což je pro 21tisícovou armádu žalostně málo.

Foto: Luděk Peřina, ČTK

Vojáci by měli v následujících letech dostat téměř 93 000 kusů stejnokrojů

Článek

Podle norem má každý voják nárok fasovat jednu uniformu za dva roky. O tom si ale mohou vojáci nechat pouze zdát. Nový mundúr již delší dobu dostávají pouze nováčci a také vojáci, kteří míří do zahraničních misí, a ti mají právo na tři stejnokroje.

„V ostatních případech je například výdej nové blůzy polní uniformy vojákům možný pouze na základě potvrzení o její ztrátě či zničení,“ řekla Právu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Navíc v některých skladech už chybí uniformy v běžné velikosti. „Když jsem byl ve výstrojním skladu, tak už tam měli pouze uniformy v menších a nadměrných velikostech,“ řekl Právu jeden voják.

Tendr opět zrušen, nakoupí v cizině?

Problém je v tom, že se ministerstvu obrany již tři roky nedaří dokončit výběrové řízení na nákup uniforem. Tento týden Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil 80miliónový tendr na nákup 50 tisíc blůz a 42 tisíc kalhot.

Je to již druhé výběrové řízení, které bylo zrušeno. Obrana se proto rozhodla pořídit uniformy přes nákupní agenturu NATO. Nové by měli vojáci dostat už v příštím roce.

Podle ředitele úřadu pro vyzbrojování Pavla Bulanta je na vině nový zákon o veřejných zakázkách, který umožňuje neúspěšným firmám stížnostmi kvůli menším nesrovnalostem nákup zablokovat na měsíce či roky.

Armáda nejdříve v roce 2010 sama zrušila tendr na uniformy, protože v soutěži zůstala pouze jedna firma, která stejnokroje nabízela za nepřiměřenou cenu.

Informace jen pro někoho

V druhém tendru, který obrana vypsala loni v říjnu, vyhrály firmy Blažek a STV Group. Prostějovská firma Koutný, která do té doby uniformy armádě dodávala, ale podala stížnost k antimonopolnímu úřadu s tím, že jako jediná splnila armádní normu na podobu potisku maskáčů.

Úřad jí sice nedal za pravdu, ale zakázku zrušil kvůli tomu, že obrana firmě Koutný, když se snažila získat informace o armádní normě týkající se potisku, podala dodatečné informace a ostatním podnikům ne.

Barvy podle výzkumu

Potisk maskování je u uniforem zásadní otázkou, protože technický popis zabírá desítky stran zadávací dokumentace. Maskování vyvinul výzkumný vojenský ústav podle barev, které se nejčastěji vyskytují v zeměpisném pásmu střední Evropy.

Aby nedošlo k úplnému kolapsu ve vystrojování vojáků, rozhodla se obrana získat přes agenturu NSPA, která se nemusí řídit přísným českým zákonem, 92 500 stejnokrojů vzor 95 v klasické a letní verzi za 93 miliónů korun.

Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřího Hynka by měla obrana stejnokroje kupovat doma. „Pokud je tu nevyhovující zákon, tak by měla obrana iniciovat jeho změnu a neměla by nefunkční zákon obcházet přes alianční agenturu,“ řekl Právu Hynek.

Bulant považuje nákup přes NATO za krizové a přechodné řešení. „Chceme si tím vytvořit časový prostor na vyhlášení velké víceleté soutěže v českém prostředí,“ řekl Právu Bulant.

Související témata:

Výběr článků

Načítám