Článek
Podle norem má každý voják nárok fasovat jednu uniformu za dva roky. O tom si ale mohou vojáci nechat pouze zdát. Nový mundúr již delší dobu dostávají pouze nováčci a také vojáci, kteří míří do zahraničních misí, a ti mají právo na tři stejnokroje.
„V ostatních případech je například výdej nové blůzy polní uniformy vojákům možný pouze na základě potvrzení o její ztrátě či zničení,“ řekla Právu mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.
Navíc v některých skladech už chybí uniformy v běžné velikosti. „Když jsem byl ve výstrojním skladu, tak už tam měli pouze uniformy v menších a nadměrných velikostech,“ řekl Právu jeden voják.
Tendr opět zrušen, nakoupí v cizině?
Problém je v tom, že se ministerstvu obrany již tři roky nedaří dokončit výběrové řízení na nákup uniforem. Tento týden Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil 80miliónový tendr na nákup 50 tisíc blůz a 42 tisíc kalhot.
Je to již druhé výběrové řízení, které bylo zrušeno. Obrana se proto rozhodla pořídit uniformy přes nákupní agenturu NATO. Nové by měli vojáci dostat už v příštím roce.
Podle ředitele úřadu pro vyzbrojování Pavla Bulanta je na vině nový zákon o veřejných zakázkách, který umožňuje neúspěšným firmám stížnostmi kvůli menším nesrovnalostem nákup zablokovat na měsíce či roky.
Armáda nejdříve v roce 2010 sama zrušila tendr na uniformy, protože v soutěži zůstala pouze jedna firma, která stejnokroje nabízela za nepřiměřenou cenu.
Informace jen pro někoho
V druhém tendru, který obrana vypsala loni v říjnu, vyhrály firmy Blažek a STV Group. Prostějovská firma Koutný, která do té doby uniformy armádě dodávala, ale podala stížnost k antimonopolnímu úřadu s tím, že jako jediná splnila armádní normu na podobu potisku maskáčů.
Úřad jí sice nedal za pravdu, ale zakázku zrušil kvůli tomu, že obrana firmě Koutný, když se snažila získat informace o armádní normě týkající se potisku, podala dodatečné informace a ostatním podnikům ne.
Barvy podle výzkumu
Potisk maskování je u uniforem zásadní otázkou, protože technický popis zabírá desítky stran zadávací dokumentace. Maskování vyvinul výzkumný vojenský ústav podle barev, které se nejčastěji vyskytují v zeměpisném pásmu střední Evropy.
Aby nedošlo k úplnému kolapsu ve vystrojování vojáků, rozhodla se obrana získat přes agenturu NSPA, která se nemusí řídit přísným českým zákonem, 92 500 stejnokrojů vzor 95 v klasické a letní verzi za 93 miliónů korun.
Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiřího Hynka by měla obrana stejnokroje kupovat doma. „Pokud je tu nevyhovující zákon, tak by měla obrana iniciovat jeho změnu a neměla by nefunkční zákon obcházet přes alianční agenturu,“ řekl Právu Hynek.
Bulant považuje nákup přes NATO za krizové a přechodné řešení. „Chceme si tím vytvořit časový prostor na vyhlášení velké víceleté soutěže v českém prostředí,“ řekl Právu Bulant.